Tallegg tootearendusjuht Sille Villem ütleb, et tihtilugu on kodused ikkagi esimesteks kastejänesteks uute toodete ja kontseptsioonide väljaarendamisel.
Foto: HKScan Estonia

Rakvere ja Talleggi tootearendusjuht Sille Villem: minu köögikapis on 108 erinevat maitseainet

Ehemaitse.ee tegi loodetavasti peagi saabuva suve puhul juttu Rakvere ja Talleggi tootearendusjuht Sille Villemiga. Rääkisime sellest, kuidas Talleggis tootearendus käib ja kust tuleb inspiratsioon.

Ehemaitse.ee küsib, Rakvere ja Talleggi tootearendusjuht Sille Villem vastab.

Kui pikk on teie keskmine tootearendusprotsess, algusest lõpuni? Kirjutage palun võimalikult avatult ja detailselt lahti mõne teie tänavukevadise toote “sünnilugu”?

Tootearendusprojekte on väga erineva iseloomuga. Kõige kiiremad neist on hooaegadeks uute maitsete ja toodete arendused ning selle protsessi pikkus on keskeltläbi kuus  kuud.

Suuremad, investeeringutega seotud projektid, nagu näiteks šašlõkipakendi vahetus ehk šašlõkiämbri vahetamine loodussäästlikuma koti vastu, võivad aega võtta suisa kuni paar-kolm aastat.

Aga kui rääkida mõnest meie sellekevadisest uuest tootest, nagu näiteks fileevardad kookose-ingveri marinaadis, siis esimene sisend tootearendusse tööülesande näol tuli eelmise aasta 6. juulil ja toode pidi valmis olema 1. detsembril.

Ülesandes oli kirjeldatud, et toode peab sobituma „Aasia maitse“ seeriasse ja peaks olema varrastatud. Töö hakkas pihta mitmel rindel.

Suuremad, investeeringutega seotud projektid, nagu näiteks šašlõkipakendi vahetus ehk šašlõkiämbri vahetamine loodussäästlikuma koti vastu, võivad aega võtta suisa kuni paar-kolm aastat.

Kõigepealt hakkasime otsima sobivaid vardad – kuna meil hetkel ühtegi varrast majas kasutusel ei ole, siis tuli alustada nende otsimisest.

Algul lihtsana näiv ülesanne ostus aga suhteliselt keerukaks, kuna Eestis oli pakkujaid ainult üks ja nende pakutud vardad meie etteantud karpi ei mahtunud.

Sestap hakkasime vaatama Eestist väljapoole, näidiseid tuli nii Poolast kui Soomest. Varraste puhul hindasime nende kuju, pikkust, mugavust ja funktsionaalsust ning lõpuks leidsimegi endale sobiva variandi.

Seejärel tuli kindlaks teha, mis on parim tooraine toote jaoks ja milline oleks optimaalne pakendi kaal ja varraste arv karbis.

Tallegg šašlõkk jogurtimarinaadis.

Samal ajal hakkasime tegema ka toote maitse arendamisega. Tavaliselt ühe hooaja arenduses käime läbi 50-100 erinevat maitseainet ja nende erinevaid kombinatsioone, et leida see õige.

Lõpuks jääb igale tootele lauale kaks maitset, mis siis lähevad degusteerimisele laiale ringile inimestele. Sel maitsmisel osalevad kõik olulised osapooled nagu müük, turundus, tootmine, kvaliteet ning selle degusteerimise tulemusel valitakse välja lõplik toote maitse.

Järgmise etapina algab toote tootmisse juurutamine ehk tootmiskatsed tootmises, et kinnitada toote retsept ja tehnoloogia.

Samal ajal viime tootmiskatsete käigus valminud tooted ka laborisse mikrobioloogilisteks ja keemilisteks analüüsideks. Kui tootmiskatsed on tehtud ja toote retsept kinnitatud, teeb tootearendaja valmis tooteinfo, mis on aluseks tootepakendi väljatöötamiseks.

Edasi antakse toode üle müügiosakonnale, klientidele pakkumiste tegemiseks ja tutvustamiseks. Aga sellega veel tootearendustöö ei lõpe.

Näiteks, kui uut toodet hakatakse 1. aprillist tootma, siis on see kolm esimest kuud siiski tootearendaja jälgimise ja vastutuse all, kes abistab igakülgselt, kui tootmises peaks tekkima toote tootmisel probleeme, samal ajal pidevalt kontrollides, kas paika pandud retsept ja toote maitse vastavad standarditele.

Kintsulihasašlõkk Tikka Masala marinaadis.

Kolme kuu möödudes antakse uus toode üle tootmisele ja edaspidi on juba nemad vastutavad toote tootmise eest.

Kuidas läks Talleggil tänavu konkursile esitatud toodetel Parima Toiduaine konkursil, kui neid tänavu esitati?

Talleggi poole pealt esitasime sel aastal konkursile kaks toodet: kanafileesteigid kookose-karri marinaadis ning kanakintsuliha praekapsa ja jõhvikatega küpsetuskarbis.

Lihatoodete kategoorias on alati olnud väga tugev konkurss, nii ka sel aastal, kui võistlustulle oli esitatud üle aastate kõige rohkem tooteid.

See näitab, et parima toiduaine konkurss on lihatööstuste jaoks väga oluline ning kõik pingutavad, et tunnustust pälvida.

Tootearendusprojekte on väga erineva iseloomuga. Kõige kiiremad neist on hooaegadeks uute maitsete ja toodete arendused ning selle protsessi pikkus on keskeltläbi kuus kuud.

Võita saab aga kahjuks vaid üks toode ja meil on väga hea meel, et sel aastal pälvis Eesti parima lihatoote kategoorias võidu meie ettevõte Rakvere American tammesuitsuses marinaadis šašlõkiga.

Kui suur on ülepea Tallegg tootearendustiim ning mitu uut toodet keskmiselt aastas välja arendatakse / lansseeritakse?

Talleggi toodete tootmine toimub meil Eestis kahes erinevas tootmisüksuses. Talleggi Tabasalu lihatööstuses valmistame toorest ja marineeritud kanaliha, suitsukana ning snäkke.

Nimetatud toodete arendamisele on pühendunud üks inimene. Rakvere lihatööstuses valmistame aga Talleggi pihve, sinke ja viinereid.

Rakveres on meil neli tootearendajat, kellest ühe vastutusalasse kuulub ka Talleggi brändi all olevate valmistoodete arendamine.

Uute toodete turule toomine on sõltuvuses tootekategooriate arendusplaanidest ja turundusplaanidest, keskmiselt lansseerime u 15-20 toodet aastas.

Millest saate inspiratsiooni, kui suur on Teie kontaktvõrgustik, kes samuti pakub/soovitab ideid, kui tihti külastate mõnd rahvusvahelist messi, kui tihti üldse tööalaselt reisite?

Kontaktvõrgustik on mul pigem suur. Kui tavatarbija peab ehk toote puhul kõige tähtsamaks toote maitset, siis tegelikult on toote juures väga palju nüansse, millega tuleb arvestada.

Näiteks tootele õige ja omase konsistentsi saavutamine, toote välimus, toote pakend ning kuidas tooted üldse toota ehk seadmed.

Tallegg fileesteigid ürdivõises marinaadis.

Messidel üritan käia üldiselt korra aastas, see oleneb muidugi messide toimumise graafikust.

Lisaks, korra aastas osaleme Eestist väljapool mõne koostööpartneri poolt korraldatud seminaril, et kinnistada laiapõhjalisi teadmisi meie igapäevatöös ning samuti laiendada teadmisi-oskusi ja olla kursis viimatiste arengutega toiduainetetööstuse valdkonnas.

Peamiselt käivad koostööpartnerid siiski meie juures ning selliseid ideede ja info vahetamise kohtumisi toimub meil pea 3-5 korda nädalas.

Kuidas elab Teie kodune köök, kas töö tuleb sinna kaasa, või tõmbate selge piiri?

Mul on väga raske siin selget piiri tõmmata. Tihtilugu on kodused ikkagi esimesteks kastejänesteks uute toodete ja kontseptsioonide väljaarendamisel.

Nemad on minu suurimad kriitikud, kui neile juba meeldib, siis tean, et tootel on potentsiaal saada soe vastuvõtt ka tavatarbijate seas.

Milliste maitsete poole on Talleggi tootesarjad praegu enim “kaldu”?

Me oleme juba viimsed paar aasta arendanud nii suve kui talve tooteid „Aasia maitse“ kontseptsiooni alla. Aga endiselt on meie portfellis esindatud ja eestlaste toidulaual aukohal, erinevad klassikalised maitsed nagu näiteks jogurti või marja lisandiga tooted.

Kui suur kodukokk olete, kui suure osa ajast veedate koduses köögis?

Koduköögis leiab mind igal õhtusel perele õhtusööki valmistamas.

Kui suur osa kodusest menüüst on seotud kanalihaga, kui suur veise- või sealihaga?

Ma pooldan mitmekülgset toitumist, nii et minu menüüs on esindatud kõik lihaliigid, kana ehk argipäeviti kõige enam, kuna selle valmistamine on väga lihtne ning nõuab vähem aega võrreldes sea- ja veiselihaga.

Kui suur on Teie kodune maitseainekogu?

Mul on kodus eraldi kapp maitseainetele ja see on ääreni täis. Leidub nii puhtaid maitseid (sool, erinevad piprad, maitsetaimed) kui ka erinevaid maitseainesegusid.

Lugesin huvi pärast üle ka, hetkel on mu kapis 108 erinevat maitseainet ja nende segu.

Kas maitsemeel on arendatav, kirjeldage võimalusel oma “arenguteed” selles vallas, sh teed tootearendusjuhi rollini?

Jaa, maitsemeel on kindlasti arendatav. Mäletan väga selgelt oma karjääri algust tootearendajana, see oli kaheksa ja pool aastat tagasi.

Meil on tootmises igal hommikul eelmise päeva toodangu kontroll, maitseme kõik tooted üle ja kinnitame nende maitse ja konsistentsi vastavalt retseptuurile.

Alguses oli mul ikka oluliselt raskem erinevaid maitseid eristada, näiteks, kui tootel oligi mingi „viga“, oli minul seda alguses keerulisem ja aeganõudvam eristada, kui teistel kolleegidel.

Kõik tooted maitsesid alati nii hästi ja olid head, sest süüa ma armastan, eriti liha. Aga see vilumus tekkis ruttu, ma arvan, et umbes poole aastaga õppisin ma kõikide meie toodete maitseid tundma.

Aastatega on see vilumus ainult süvenenud ja olen õppinud tähelepanu pöörama ka peenematele nüanssidele maitsebuketis.

Teie kodune lemmikroog siis, kui on aega? Ning siis, kui ei ole, ehk siis argisemal õhtul?

Mulle väga meeldib grillida, erinevaid lihaliike ja tooteid ning sinna juurde ka köögivilju. Ehk mina olen see inimene, kes juba umbes veebruaris teeb oma esimese grilli ja viimase novembris.

Teiseks variandiks, kui ise süüa teha pole aega, on Sille Villemi jaoks Talleggi ahjuvalmis road.

Kui vähem aega on, siis kasutan tihti näiteks meie kanahakkliha, millest on väga kiiresti ja kerge vaevaga võimalik teha palju erinevaid roogasid.

Teiseks variandiks, kui ise süüa teha pole aega, on Talleggi ahjuvalmis road. Valmislahendus, kus lisaks lihale on tavaliselt ka köögiviljad ja kaste – võtad kartongist ümbrise ära, torkad paar auku kilesse ning paned pakendil etteantud ajaks ahju ja valmis ta ongi.

Ise tuleb lihtsalt meelepärane lisand, st riis või nuudlid juurde keeta.

Millised on suuremas plaanis teie ettevõtte viimase aasta suurimad edusammud, mis pani südamest rõõmustama?

Mulle isiklikult oli väga südamelähedane šašlõkkide pakendivahetuse projekt, kus vahetasime klassikalise šašlõkiämbri välja koti tüüpi sangaga pakendi vastu.

Tallegg poolkoivad koduses marinaadis.

Kottide valmistamine nõuab 71% vähem materjali võrreldes šašlõkiämbritega ja see pakend on tehtud 100% taaskasutatud materjalist.

Ka vajavad kotid transportimisel 96% vähem ruumi, mis omakorda vähendab süsihappegaasi emissiooni.

Kui midagi ka mingil moel kurvastas?

Ei tule midagi hetkel meelde.

Millised on teie ambitsioonid järgmise aasta vältel a) koduturul b) eksportturgudel?

a) Pakkuda tarbijatele jätkuvalt meelepäraseid tooteid ja häid maitseelamusi.

b) Hiljuti sai Tabasalu tehas Hiina tunnustuse värske liha ekspordiks. Nii et plaan on rohkem sinna poole vaadata ja loodetavasti uusi võimalusi avastada.

Kuhu ekspordite praegu?

Enamus ekspordist liigub lähiturgudele nii Baltikumi kui Skandinaavia suunal. Kaugeim ekspordiriik on hetkel Uus-Meremaa.