Pereettevõtte Karja Pagar loojad Malle ja Aivo Kanemägi ettevõtte 25ndal juubelipeol Karja mõisaõuel. Maikuu 2018.
Foto: Mari Arnover

Karja Pagari looja ja juht Aivo Kanemägi: mäletan aega, mil sai Žiguliga tooraineid veetud

Karja külas Saaremaal teeb Karja Pagar juba üle veerandsaja aasta vanade Saare leivaküpsetamise traditsioonide alusel käsitööleiba. Ning need leivad on jõudnud Karja külast palju kaugemale.

Pagariäri Karja külas ulatub tegelikult otsapidi  nõukaaegsesse aega, mil ettevõtte looja ja juht Aivo Kanemägi oli omaaegses põllumajanduslikus suurmajandis osakonnajuhataja ja pakkus ühel päeval direktsioonile välja idee teha majandile abitootmisettevõte- pagaritööstus.

“Idee juhtkonnale meeldis ja ehitus läks käima. Nõukaaeg aga sai enne valmimist otsa ning aastal 1993 toimus põllumajandusreform, mille käigus mina koos partneritega poolelioleva tööstushoone erastasime,” meenutab Kanemägi.

Mingit laenu veel ei saanud, panku kui niisuguseid ei olnud. Nii laenasin sugulastelt raha, laenu võtta ju  ei saanud, Žiguliga vedasin toorained,” jätkab ta ajamatka.

Hetk Karja Pagari 25nda juubelipeost mais 2018.

Nii ehitatigi kõik ise valmis, hangiti kõik vajalikud kooskõlastused ja load ning alustati tootmist. Esimesed tooted olid tavalised saiad ning saiakesed.

“Karja Sovhoos alustas projekteerimisega 1991. a. Meie võtsime objekti üle 1993 jaanuaris, esimene toodang tuli ahjust sama aasta maikuus,” jätkab Kanemägi.

Algul müüdi toodangut ainult oma poes ja käidi ise väljas müümas, sama aasta suve teises pooles jõuti lepinguni Saaremaa Tarbijate Ühistuga.

Leiba tehti Kanemägi sõnul algul vähe, aga siiski tehti. “Algselt oli tootmises kaks leivasorti, mida me tänapäeval enam ei tee,” lausub Kanemägi.

Karja Pagari leivad on tuntud kõikvõimalike lisandite rohkuse poolest.

Ajastute vahe on ikka tohutu

Kanemägi sõnul on kontrast ja erisus toonase ja nüüdse ajastu vahel määramatult suur. “Toona pidin ise otsima, millest midagi teha ning ise ka vaatama, kuidas kohale saan toodud,” kirjeldab Kanemägi.

Mingil ajal alustati koostööd COOP Saaremaaga, toonase Saarema Tarbijate Ühistuga. “Nemad võtsid meie kauba müüki ja vedasid laiali ka, ise me ei olnud selleks suutelised. STÜ on olnud n-ö aegade algusest peale meie võtmeklient,” räägib Kanemägi.

Umbes sel ajal sai alguse ka tihe koostöö Westmani äri ja teiste väikeste nn erapoodidega. “Turg oli tühi – kõik mis andsime, võeti ära, igasugune konkurents puudus. Olime kui värske tuul, mida tarbija ootas, nüüd on turg täis ja kogu taustsüsteem hoopis teine,” hindab Kanemägi ajas tagasi vaadates.

“Tõsi, Saarema Coop on võtmeklient tänaseni, oleme neile selle eest tänulikud,” märgib ta.

Ettevõttega alustati esialgu vaid neljakesi, ent üsna pea pärast Saaremaa Tarbijate Ühistuga koostöö alustamist tehti algust ka juba esimeste töötajate palkamsega.

“Olin ise autojuht, pagar ja varustaja, abikaasa oli raamatupidaja ja mu enda isa oli poes müüja,” lausub Kanemägi. 

Karja Pagari 25nda juubelipeo eel Karja mõisa õuel. Mai 2018.

Karja Pagari tootmishoone on ehitatud ajaloolisesse Karja mõisa aidahoonesse. Aja jooksul on tehtud neli juurdeehitust, täielikult väljaehitatud teine korrus ning korrastatud hoone fassaad ja katus.

Peremehe sõnul täna võrreldes päris algusaegadega Karja Pagaris kõik täiesti nagu öö ja päev. 

“Alustasime ju Vene päritolu ahjuga ja vaid ühe tainasegajaga, seegi oli Vene päritolu. Selle saime me muide ajalehe kuulutuse peale. Praegugi on üks analoogne veel kasutusel, mis sobib meie hästi pehmetele taignatele,” jutustab Kanemägi edasi.

Päris sama masin ei olevat, kuid loogika pidavat olema Saaremaa-keeli “puhta samasugune”.

Suures osas tehakse kõik endiselt käsitööna

Tänane Karja Pagar on aga igati kaasaegne ja nõuetele vastav tööstus koos kaasaegse sisustusega. Samas ollakse siin jäänud suures osas käsitöö juurde. Leiva tootmisel on ainsad tehnilised abivahendid taignasegamismasinad.

“See ongi meie peamine müügiargument. Ka tootmisüksus on ikka üks ja ainus siin Karjas,” kostab peremees.

Karja Pagari rukkileib on leivatootja enimmüüdumaid artikleid.

Kogu toodang müüakse Eesti suuremates linnades läbi jaekaubanduskettide.

Tänaseks on ettevõttes 36 töötajat, sealhulgas kaheliikmeline juhtkond, müügijuht ja tehnoloog. Karja Pagar on lähipiirkonna olulisim tööandja. 

Turundusteenust ostab Karja Pagar sisse. Vahelduva eduga on olnud ka degustaatoreid suuremates linnades. Peamine müük toimub Saare maakonnas, Tallinnas ja selle lähiümbruskonnas, samuti Pärnus, Viljandis ja Tartus.

“Praegu müüme veidi üle poole toodangust Saare maakonnast väljapoole, veidi alla poole Saare maakonnas,” räägib Kanemägi.

“Suuremad kaupluseketid ongi meie põhiline müügikanal: Selver, Rimi, Prisma, Coop, mingil määral ka Maxima ja Comarket. Eriti olulisel kohal on Saaremaa Coop,” avaldab Kanemägi. 

Olulisel kohal on tema sõnul ka toitlustusasutused – restoranid, spaad, kohvikud, lasteasutused.

“Eelkõige on need saaremaised, ent on ka kohti mandril,” sõnab Kanemägi.

Karja Pagari peamised tooted on rukkijahu baasil valmistatavad käsitööleivad. “Me ei kasuta rukkitoodetes lisaaineid ja jahu kvaliteediparandajaid ning meie kõige müüdavamad leivad on ilma nisujahuta,” räägib Kanemägi.

“Täiesti naturaalsed tooted, kohapeal naturaalselt kääritatud juuretisega,” lisab ta.

Põhitooraine, mida Karja Pagar kasutab, on 100% eestimaine, millest omakorda kaunis suur osa ka saaremaine.

Sortimendis on ka väikese nisusisaldusega leivad, erinevate lisanditega leivad ning kõikvõimalikud “saialised”- tavalistest batoonidest ja röstsaiadest magusate saiakeste, pirukate ja kringliteni välja.

“Sortiment on meil tõepoolest ääretult lai, igale maitsele midagi. Põhikäive tuleb aga ikka rukkileibadelt,” tunnistab peremees. 

Karja Peenleib on tõeliselt kopsakas leib, millest jagub kogu perele mitmeks päevaks.

Põhiline kasutatav tooraine on Kanemägi sõnul jahu, vesi ja sool. “Tumeduse saavad meie leivad naturaalse rukkilinnasejahuga, mis annab ka leivale muid häid omadusi. Mingeid ekstrakte, pagarisiirupeid, kvaliteediparandajaid ja muid lisaaineid me ei kasuta. Ja suur osa rukkijahust on saaremaine, mida kohalikud talunikud on kasvatanud ja mis on jahvatatud kohalikus veskis,” avaldab mees varjamatu uhkusetundega ning selleks on ka igati põhjust.

Mõtlevad saaremaise brändi peale

Tänavu sügisest mõeldakse Karja Pagaris ka kogunisti uue saaremaise leivabrändi peale.

“Idee on, et kogu leivas kasutatav jahu oleks saaremaine. Siiamaani ei olnud meil kohalikku tootjat, kes toodaks ka peenemat jahu, kuid nüüdseks on meie ammusel koostööpartneril Pihtla veskil ka see võimekus olemas. Teema on vägagi päevakorral, esialgsed plaanid peetud ja peagi asume katsetama,” räägib Kanemägi.

“Ning kui säherduse koostööpartneri peaksime leidma, on teema kahtlemata vägagi päevakorral,” lisab ta.

Mõnede toodete valmistamisel kasutakse ohtralt kõikvõimalikke lisandeid – erinevaid pähkleid, seemneid, rosinaid, ja puuvilju.

Koostöös Evelin Ilvesega valminud leib.

Veel on Karja Pagari tootenimekirjas rahva seas küllaltki populaarsed ning tuntud lihaleivad, mida on omakorda mitut sorti.

Kuressaare merepäevadel kujunes Kanemägi ütlust mööda omamoodi hitiks suitsuforelli baasil valmistatud kalaleib. 

“Seda tullakse meil nüüd ikka järjest küsima. Oleme kaalunud, kas võtta see toode laiemalt tootmisse, kuid seni ei ole selget otsust, ka siin on tooraine ja tarne teema see, mis esmalt küsimärke tekitab,” arutleb ta.

Paljud ostavad tänaseni hinda

Kanemägi räägib, et konkurents on üldiselt ikka karm ning et ülemäära lihtne see tootja elu just ei ole. Samas on leib tema sõnul igapäevaselt vajalik ning see tagab ostjate olemasolu tugevast konkurentsist hoolimata.

Pagaritööstuste tootmisvõimsust on Kanemägi hinnangul Eestis tegelikult tunduvalt enam kui eestimaalased ära jõuavad süüa, eksport on tema sõnul aga toote eripärast tulenevalt äärmiselt keeruline ning seetõttu väike.

“Ega me konkurentidega eriti ei suhtle, välja arvatud teine Saaremaa tootja Saare Leib, kellega oleme ka koostööd teinud,” sõnab ta.

“Leivaga on aga veel see lugu, et see peab olema igapäevaselt värske. Niisiis peame meie tootma seitsmel päeval nädalas konkreetsete tellimuste alusel ning samas n-ö lattu toota me midagi ei saa,” räägib Kanemägi.

Ka on tema sõnul jätkuvalt väga suur hulk tarbijaid, kes ostavad hinda, mitte kvaliteeti.

“Eks meie asukoht muudab logistika teatud mõttes keerukamaks, ning seegi mõjutab hinda, samas tooraine ja eriti energia hinnad tõusevad väga kiiresti,” lausub ta. 

Tootmine käib Karja Pagaris seitsmel päeval nädalas ning tellimused täidetakse kindlate kellaaegade alusel.

Kui Kanemägi peaks täna uuesti ja nullist alustama, valiks ta üldjoontes sama raja. Midagi oluliselt teistmoodi ta ka ei teeks.

“Ei ole alust arvata, et midagi oleks väga valesti tehtud. Seda näitab ju ka see, et oleme nüüdseks üle 26 aasta turul olnud. Aastatega olen aru saanud tugeva brändi ja turunduse tähtsusest ning nendele pööraks algusaastatel ehk suuremat tähelepanu,” leiab ta.

Mingeid meeletuid ja suuri ambitsioone Karja Pagaril praegu Kanemägi sõnul ei ole. “Põhiline eesmärk on jätkuvalt stabiilsena turul püsida ning oma osa hoida ja kasvatada,” täpsustab ta.

Algne kauplus tänaseni tootmisega samas majas

Tasub ehk ka mainimist, et Karja Pagari algne kaupluse asukoht on tänaseni tootmishoonega samas majas.

“Alguses oli ta lihtsalt meie toodete müügipunkt, kuid nüüdseks on meie kaupluses müügil ka muud toidukaubad ja ka esmatarbekaubad. Võiks öelda, kõik eluks vajalik,” lisab Kanemägi.

Saarlase leib on toode, mis praeguseks on saadaval peamiselt Saaremaal ja Muhumaal.

Karja Pagar kannab uhkusega Saare Ehtsa Toote märgist. “Osaleme enamasti ka nende kampaaniates,” märgib ta.

Samas tunnistab Kanemägi, et märgatavat turunduslikku kasu ta ühise egiidi alt toimetades veel pole tunnetanud, kuid lisab siis, et ehk on see n-ö “pika vinnaga asi”, mis annab tunda pigem pikemas perspektiivis. 

“Meie toodete puhul on meie oma bränd siiski suurema kaaluga olnud,” leiab ta.

Mingeid teab-mis suures mahus toetuseid Karja Pagar ka kasutanud ei ole, pigem on loodetud iseenda peale. “Tõsi, ühe väikese toetuse oleme PRIA- lt saanud,” möönab Kanemägi.

Pisut kukalt kratsima paneb Kanemägi ütlust mööda aga kaardiprobleem – Saaremaal jääb inimesi ajaga paraku siiski vähemaks, ei vastupidi.

Asju, mis rõõmu teevad, on peremehe sõnul küll ja veel. Ta toob näiteks Lõuna- Eesti hooldekodu, kes nimelt Karja Pagarilt oma töötajate tänamiseks kinkekotid tellis.

“Sellised ühtepidi väikesed, teistpidi suured asjad,” sõnab ta viivuks mõtlikuks jäädes.

“Või siis teinekord tuleb keegi vastu ja ütleb sulle otse ja silma vaadates, et kuule, sa teed ikka õiget asja. No siis saab ikka hea tunne küll!”

Kommentaar

Alar Aksalu, GOSPA /Georg Ots Spa Hotel, koostööpartner:

Meie teed ristusid Karja Pagari Omaniku Aivoga neli  aastat tagasi. Kokku viis meid tema poeg Juhan (Öun Drinks) ja turundaja Mari Arnover.

Tänaseks võiks öelda, et kolm aastat tihedat koostööd. Enim mainimist vajab kindlasti ühine hitt Peakoka Peedleib (chef Alar Aksalu templiga), mida saab osta suurematest kodumaistest kauplusekettidest ning ka mitmetest väiksematest poodidest.

Peakoka Peedleib – chef Alar Aksalu templiga.

Väga suurt rõõmu on alati toonud ühiselt külastatud toidumessid jm üritused ning ühised presentatsioonid Karja Pagari toodetele.

GOSPA-s on Karja Pagari toodetel kandev roll,  kusjuures iga menüü arutame ühiselt läbi ja  muudame jooksvalt katsetades.

Hetkel on meil GOSPA-s ühtekokku kümme Karja Pagariga koostöös välja töötatud toodet.

Karja Pagari tooted jõuavad meieni iga päev värskelt, ja seda 12 h ette tellides. Ja seda kõige paremas mõistes  kaitseväelise korraga!
Kliendid mõistavad Karja Pagari tooteid hinnata ning palju on leitud, et see on parim leib. 

Palju ostetakse leiba ka kaasa, GOSPA-st on näiteks Kröbedikku alati võimalik koduteel kaasa osta. Lähedal asuvatest poodidest muidugi ikka ka suuremat tootevalikut.
Näeme Karja Pagari arengut hetkel vaid progresseeruvat, ning mis seal salata – positiivseim koostööpartner, kes meil hetkel on.

Usume, et Karja Pagaris on igale pätsile tehtud sõna otses mõttes pai. Kes ei usu, läheb vaatama. Igas tootest on tunda armastust!

Kommentaar

Mari Anover, vabakutseline turundusstrateeg, Karja-Pagari kauaaegne koostööpartner:

Karja Pagariga ristusid minu teed ligikaudu kuus aastat tagasi, kui Brand Manuali tiimiga aitasime läbi viia ettevõtte re-brändingu.

Hiljem, vabakutselise turunduskonsultandina olen aidanud nii toote- kui teenusearendusega, meeleolupiltide kui ka sotsiaalmeediapostitustega ja olen selle teekonna eest väga tänulik.

Koostöös tehtust mõned näited -näiteks oli algul oluline tarbijale mandril selgeks teha, kust tema lemmikleib tuleb.

Kus see Karja küla üldse asub ja kes seal igapäevaselt toimetavad. Nii sündis mitmeid toredaid lugusid inimestest ja ajaloost: https://www.karjapagar.ee/category/karja-lood

Teenusedisainerina püüan alati aru saada, mis on klientide vajadused. Leiva tarbija elab suures osas mandril ja käib suvel Saaremaal.

Enamjaolt siis ikka mõne ürituse raames või külas. Aga oh, kui tore oleks, kui keegi veel midagi toredat soovitaks, mida saarel teha!

Nii saigi kokku pandud 30 soovitust, mida Kirde-Saaremaal näha, kogeda ja teha, võttes Karja Pagari poest teele kaasa ka natuke piknikukraami.

Head emotsioonid saadavad meid ka talvel, kui kodupoes leiba valime.

Tootearenduses olen seda meelt, et head asjad sünnivad koostöös. Eriti saarel, kus ressurssid on piiratumad.

GOSPA peakokk Alar Aksalu rääkis oma vanaemast ja Saaremaa traditsioonilisest pannileivast, millesse ta natuke peeti lisas ja heinateole kaasa pakkis.

Nii katsetasime peeti klassikalisele rukkileivale lisada ja tulemus sai tarbijale mokkamööda: https://www.karjapagar.ee/uudistoode-peakoka-peedileib/.

Nii oli Karja Pagar üks esimestest Saaremaa ettevõtetest, kus sain aru, et saarel tehakse õiget asja – jonnakalt, aga südamega.

Viiakse edasi traditsioone, aga väikese modernse vimkaga. Eelistatakse puhast kraami. Tehakse palju käsitööna.

Ja on palju ägedaid inimesi, kes kõik selle taga. Nii on mul endal pealinnatüdrukuna kasvanud Saaremaa südamesse ning koostöövõrgustik on kasvanud laiaks.

Lisaks jätan alati saarel käies ruumi ka saart ennast avastada ja neid nurgataguseid, mis patareisid täidavad, on seal palju.

Karja Pagari leivad on puhas klassika – nad on erilised, rukkised, natuke niisked – sealt on raske midagi ära võtta ja pole väga tarvidust ka lisada.

Aegumatu. Isegi kui räägitakse, et gluteenitalumatus võtab võimust, siis rukist kasvatatakse meil siiani palju ning leivasöömine ei kao lähiajal kuhugi.

Näen neis suurt potentsiaali (ilmselt suuremat kui nad ise) ning hoian väga pöialt et värsket ja head leiba jätkuks aastateks.

Nagu ütleb ka meie isa palve: … Meie igapäevast leiba anna meile tänapäev. Aamen!

Kommentaar

Toomas Leedu, Kuressaare Kuursaal:

Ma olin umbes kümmekond aastat tagasi just Saarde (Gospasse) tööle tulnud, ja nagu ikka, pühib uus luud tavaliselt paremini. Nii oli ka minuga.

Seal oli toona esindatud vaid ühe, mandri suurtööstuse toodang ja tekkis soov pöörata uus lehekülg.

Nii sai siis Karja Pagari tsehhis kohal käidud, tehnoloogi ja juhatajaga kogemusi jagatud, hulle ideid vaagitud ja hulk teste tehtud.

Tagantjärgi vaadates oli see väga kasulikult raisatud aeg, usun, et mõlemale poolele.

Seemnekrõpsudele saadi kohe esimese katsetusega naelapea pihta, samas oli mul toona selge visioon röstitud pudelkõrvitsast, ja seda nimelt leiva sees.

Küll ma kangutasin, aga head nahka sealt ei tulnud. Ehk keegi nopib siit nüüd idee üles, aga minu oskustele sai seekord lagi ette.

Igatahes tänud tehnoloogiale kannatlikkuse eest!
Karja leib on mul kodus igal hommikul laual ja Ku-Kuu kalarestoranis samuti.

Kui see poleks hea toode, toimiv logistika ja pühendunud inimesed kõige selle taga, siis poleks meie koostöö kindlasti nii pikki aastaid vastu pidanud.

Kommentaar

Aivar Vasur, Saaremaa Tarbijate Ühistu müügijuht:

Saaremaa Tarbijate Ühistu alustas Karja Pagariga koostööd ilmselt 1993nda aasta teises pooles. See oli aeg, kus Saaremaale tekkis korraga mitmeid 
leiva-saiaküpsetajaid ja kohalik elanikkond tundis huvi uute toodete osas.

Seetõttu sai ka Karja Pagariga sõlmitud tarneleping ja koostöö on toimund sellest ajast peale. Ilmselgelt võib öelda, et see koostöö on olnud edukas ja mõlemale poolele huvipakkuv. Muidu see nii kaua vastu pidanud kindlasti ei oleks!

Ennekõike müüme me Karja Pagari leivatooteid, mida inimesed tõesti armastavad.

Raske öelda, milline ajajärk meie koostööst on põnevaim, kuid selle firma juures on 
kindel see, et nendele võib alati kindel olla.

Kokkulepetest peetakse kinni, kui on mingid eriüritused, siis kõik see, mida oleme eelnevalt 
kooskõlastanud, ka toimib ja toimub nagu leppes oli.

Karja Pagar on kui organisatsioon ja tootja on tänaseks arenenud väikesest mõne inimesega pereettevõttest arvestatavaks leivatootjaks kohalikul 
turul.

Samas on nad suutnud ennast tõestada ka paljude mandri kaupluste riiulitel ja tean, et suur osa toodangust müüakse just seal.

Tulevikku ennustan omalt poolt neile igati  positiivses võtmes.

Tundub, et ettevõtte meeskond on ise väga huvitatud firma toimimisest ja annavad omalt poolt selleks kõik, et just nõnda läheks!