Pildil Balsnack International Holding ekspordijuht Marko Utsar.

Kriisiaeg paneb toidutootjad loovalt mõtlema

Koroonaaeg on oma jälje jätnud nii suuremate kui väiksemate tootjate tegemistesse.  Need, kes ekspordivad, on pidanud ekspordimahtude arvelt oma müüki kokku tõmbama, sama paljud on ärajäänud ekspordi arvelt koduturul müüke hoopiski kasvatanud. Väiketootjad aga panevad pead tööle, kuidas koduturul mahte hoida ja ka kasvatada.

Ehemaitse.ee tegi juttu nii väiksemate kui suuremate tootjatega, et uurida kuidas neil see keerukas kevad möödunud on.

“Kui ekspordi poole pealt suurt pilti vaadata, on olukord meie ettevõttes päris hea. Sest 2020 vs. 2019 tõusis Balsnacki eksport 41% ning isegi sellel aastal on väike kasv võrreldes eelmise aastaga. Teisest küljest on meil palju turge ja kliente tagant ära kukkunud,” lausub AS Balsnack International Holding ekspordijuht Marko Utsar.

Ta jätkab, et näiteks 2019nda aasta novembris osaleti Toiduliidu abiga USAs Chicago PLMA messil, kust saadi hulk häid kontakte. “Paraku lendas kogu see pakett vastu taevast, kuna aastal 2020 sai USA kõvasti koroonaga pihta ja turg oli terve eelmine aasta meie jaoks täiesti suletud, isegi paar olemasolevat klienti kukkus tagant ära,” avab Utsar.

“Paljud uued kliendid, kellele meie tooted meeldivad, ei saa kahjuks suurte kettide ostujuhtidele ligi sest kontaktid on keelatud – müük jääb tegemata,” jätkab Utsar, kelle sõnul on Balsnacki põhiline ekspordiklient tulnud välismessidelt. “Meil oli plaanis aastal 2020 osaleda seitsmel välismessil, millest saime osaleda vaid kahel messil, mis oli suur tagasilöök,” tunnistab Utsar.

Toote eripära soosib kodust tarbimist

“Õnneks toodame selliseid tooteid – soolased snäkid, chipsid ja popcorn, mida tarbitakse palju koduses keskkonnas, kuhu koroona on maailmas inimesed surunud ja sellepärast on meie olemasolevad kliendid rohkem kui 40 riigis üle maailma teinud head tööd, nii ongi nüüd meie müügitõus tõsiasi,” kostab Utsar.

AS Balsnack International Holding müügijuht Marjaane Kalf võtab kolleegilt sõnajärje üle: “Mina läheksin sel teemal aasta tagusesse perioodi -märtsi kuusse, kui meie kõigi jaoks ilmus nagu välk selgest taevast lock-down. Esimestel nädalatel oli paras kaos ja peataolek,” sõnab Kalf.

“Alul osteti ka meie tooted kõik kaupluseriiulitelt ära, seejärel osteti meie ladu tühjaks. Ja siis saabus vaikus,” meenutab Kalf.

Paljud Balsnacki varasemalt planeeritud kampaaniad jäeti jaekettides ära. “Jaeketid ütlesid ka otse välja, et nad tegelevad hetkel pigem kriitiliste artiklite laovaru taastamisega ja Balsnacki, kui mugavustoodete aeg jõuab siis kätte, kui esmatarbekauba laovaru on saadud kontrolli alla,” meenutab Kalf.

Kauplustest kadusid ka koolilapsed

“Kuid kauplustest kadusid ära ju koolilapsed, kes on väga palju meie sihtgrupp. Eelmise aasta aprill lõi meil hetkeks jalad alt ära ja müügiplaanis olime ca 20% maas (lõppkokkuvõttes üldsegi mitte palju). Aga müük ikkagi toimus ja eelkõige nendes kettides, kellel olid tugevad e-poed sellel ajahetkel,” jätkab ta ajarännakut.

Mullune maikuu ja esimesed ilusad ilmad tõid Kalfi sõnul aga ettevõttele müügid tagasi ja saadi üsna kiiresti jälle järjele ja planeeritud müügimahud ka taastatud.

Tollel ajahetkel suudeti Kalfi sõnul õnneks kogu kollektiiviga säilitada positiivne meelsus. “Olulisimaks pidasime sellel hetkel seda, et haigus meile tootmisesse ei pääseks, sest tootmine oli kõige alus. Sest kui tootmine on maas, siis…,” meenutab ta toonast ebakindlat etappi.

Operatiivne tegutsemine

Kalf reageeris enda sõnutsi kiirelt ka koolilaste kojujäämisele ja toidupakkides, mida koolides jagati, võis nii mõnelgi korral leida erinevaid Balsnacki tooteid.

“Ühte head kriisi ei tohi ju ometi raisku lasta. Nii tulime me 2021 aasta alguses turule seitsme täiesti uue tootega ja kaheksa uue vahendustootega. Ühe väiksemat sorti Eesti ettevõtte jaoks on see väga tubli tulemus. Ja me pole veel lõpetanud. Viimistlemisjärgus on mõned tooted ka teise poolaastasse,” kõneleb Kalf.

Paljud asjad olid ettevõttes Kalfi sõnutsi pikka aega mõttetasandil, ent kasutati nn koroona-aega kasulikult ära ja viimistleti lõpuni ammu sahtlipõhjas vedelenud mõtted.

Balsnacki vanimad tooted, ehk Vigurid (aastast 1992) said enda perekonda juurde kolm uut liiget. “Lisaks värskendasime vana pakendit. Aga jätsime üldmulje ikkagi samaks, et ka 90ndate lapsed need tooted jätkuvalt ära tunneksid,” lausub Kalf muigamisi.

90ndatest aastatest on pärit tootja üks populaarsemaid tooteid – Suhkru Mõngel. Ka tema sai pakendimuudatuse ja kolm kaaslast endale juurde. “Mõnglite make-over oli täiesti kardinaalne kontseptsioonimuutus ja hetkel käib usin lansseerimine jaekettides. Grande finale tuleb augustis -septembris. Aga need vahvad loomakesed elavad juba oma elu ja selle üle on ainult hea meel,” jätkab Kalf.

Kriisiaegne tootearendus sai suure hoo

Lisaks sai Kalf sõnul Ossi perekond endale uue liikme – wasabi-beef.
“Ja kindlasti ei saa ma rääkimata jätta ka lugu wasabi- beefi maitsest, kuidas see meieni jõudis. Eelmisel aastal loodi Balsnack International Holding AS tütarfirma Jaapanisse – Balsnack Asia ja meie Jaapani koostööpartnerid saatsid meile Jaapanis enimmüüdava snäki näidised. Selle põhjal loodi meie maitseainete hankija poolt võimalikult sarnane maitse. Seega- algselt oli see maitse mõeldud Jaapani turule. Aga me ise olime sellest väga vaimustuses ja mul oli usku, et see võiks ka Eesti turul töötada. Hetkel on ta nii mõneski jaeketis juba sees ja müügid on väga head,” jutustab Kalf.

“Mida kriis meile õpetanud on – pead ei tohi norgu lasta, vaid tuleb säilitada positiivne meel, võtta antud olukorrast parim. Meie õnneks toodame me toiduaineid. Kui inimesed on sunnitud oma kodudesse ja kinos enam käia ei saa, siis mis saab olla veel parem Netflixi kaaslane, kui mitte vana hea Piraadi krõps või Texase popcorn?” küsib Kalf.

Väikeste ettevõtete plussiks Kalf sõnul ALATI paindlikkus.

“Nagu mainis ka meie ekspordijuht Marko, siis müügis on alati ülioluline isiklik kontakt. Viimane aasta kahjuks ei ole olnud võimalik kettide ostujuhtidega kohtuda. Aga sellistel aegadel ajas asja ära ka Zoom, telefonivestlused jms. See pole sama. Aga me kõik mõistame, et see on ajutine. Ja kui varasemast on hea kontakt ostujuhiga olemas, siis saab hakkama,” tõdeb Kalf.

Foto: erakogu Hetk mullusest Dubai messist Gulfood.

Dubai mess Gulfood, kus Balsnack on alati osalenud, on Kalf sõnutsi ettevõttele alati väga edukas olnud. “Sellel pildil on lisaks ka veel oma lugu. Kui messidel on alati kõik viksid ja viisakad ja ülikondades ja tuhandete osalejate seast on vaja eelkõige välja paista ja meelde jääda, sai meil valitud selline ühtse vormi idee,” räägib müügijuht.

“Ilmselgelt me kohutavalt kartsime Emiraatides sellega välja tulla. Aga julge hundi rind on rasvane ja tähelepanu me saime. Ühel õhtul linnas peol olles saime ennast tutvustades isegi sellise hüüatuse osaliseks, et “Ooh, you are those crazy Estonian potato chips sellers,” meenutab Kalf naerdes.

Saaremaa Lihatööstus OÜ juhatuse liige Kaie Rõõm-Laanet tunnistab, et ettevõtte jaoks on pandeemia aeg olnud emotsionaalselt pingeline. “Töökorralduslikud väljakutsed, kus töölt võis puududa pea poolsada töötajat ja kaitsevahendite kriis panid juhtide organiseerimisvõime proovile. Sellest hoolimata ei peatunud tootmine hetkekski ja suutsime tellimused täita, kaasates abikäsi ka väljaspoolt. Tööstuses koondamisi pole me tegema pidanud ja seda ei ole plaanis ka tulevikus.“

Saaremaa Lihatööstus OÜ juhatuse liige Kaie Rõõm-Laanet

Majanduslikus mõttes võib Saaremaa Lihatööstus eelmise aastaga rahule jääda. “Pidime tegema ka raskeid otsuseid ja sulgema mõned lihaletid. Tänaseks on need otsused end õigustanud ning loonud eeldused uuteks müügikanaliteks “, lisab Rõõm-Laanet.

Eelmisel aastal halvatud HoReCa sektor ja eksport vähendasid mõnevõrra käivet, kuid näitavad piirangute leevenedes tasapisi taastumise märke. „Positiivne on, et meie uued, eelkõige aurutatud tooted on hästi vastu võetud ja turul oma kohta leidmas. Üllatavalt paranes osakondade vaheline koostöö ja sisekommunikatsioon.“

Nõudlus siseturul endiselt alles

Suurimat rahulolu valmistab aga see, et vaatamata tihedale siseturu konkurentsile on nõudlus Saaremaa Lihatööstuse toodete järele olemas. „Töötame igapäevaselt selle nimel, et meie valmistatud lihatooted eestlaste toidulauale jõuaksid,“ kinnitas Rõõm-Laanet.

Juhatuse liikme sõnul on igasuguse kriisi tingimustes oluline tagada oma saare ja riigi elanikkonna igapäevane varustamine toiduainetega ja on kordaminek, et ka Saaremaa Lihatööstus saab sellesse panuse anda.

Kindlasti kinnitas kriisiaeg Rõõm-Laaneti ütlust mööda taaskord tõsiasja, et töötajad on ettevõtte suurim vara ning nende tervis ning selle kaitse kõige olulisem. Tänu heale koostööle Kuressaare haiglaga on hästi käivitunud ka töötajate vaktsineerimine.

Käsitöödžinni ja toonikuid tootva Saaermaise ettevõtte Lahhntagge OÜ ekspordijuht Tarmo Virki räägib, et praegu on nii mõnigi maaletooja majanduslikke raskustessa sattunud. “Kui su äri põhiosa on jookide müük baaridele, mis mõnel turul on suure osa viimasest aastast kinni olnud, siis on probleemid ka täiesti loomulikud,” märgib Virki.

Ta jätkab, et suurimaks mõjuks on väiketootja jaoks ilmselt see, et paljudes riikides pöördub pilk siseturule ja kohalikele tootjatele, mis teeb meiesuguste väiketootjate elu keerulisemaks.

Samas on Virki sõnul tootja ekspordi osakaal müügis kasvanud sellest hoolimata, ulatudes mõnedel kuudel kuni kolmandikuni müügist. “Koos maailma avanemisega alustasime Rootsi turul sellel kevadel ja ka teisi turgusid on avanemas. Sellel nädalal oleme koos mitmete teiste Eesti ettevõtetega ka Hiinas, ühel maailma suurimal ala messil SIAL China,” räägib Virki.

Kursimuutus Prantsusmaalt Lätile

Kõige markantsem muudatus oli Virki hinnangul ilmselt eelmise aasta keskndumine Lätile Prantsusmaa asemel. “Meil oli esimese koroonakevade eel mitmeid konkreetseid plaane Prantsusmaa turul, aga kuna ürituste korraldamine ja reisimine osutusid võimatuks, siis keskendusime kasvule lõunanaabrite juures,” selgitab ta.

HKScan Estonia äridirektori Kristina Mustonen-Shevelevskyi:
„Oleme siiani suhteliselt hästi hakkama saanud. Palju sõltub kui kiiresti viirusega võitlus tulemusi annab ning hetkel varjusurmas ärid (eelkõige toitlustus- ja turismiettevõtted) ellu ärkavad. Tarbimise seisukohast on ka palgatoetused abiks sellisel perioodil. Toidutööstuse pluss on see, et inimene sööma ju peab ning toitu ostetakse ikka,” räägib Kristina Mustonen-Shevelevskyi

Ta jätkab, et toiduettevõttena, kus inimesed töötavad õlg-õla kõrval, on aeg-ajalt olnud viirusega seonduvalt väga kriitilisi perioode ka neil, kuid selle juures väärivad ettevõtte töötajad ainult kiidusõnu, sest on olnud väga paindlikud ning andnud endast maksimumi, et tootmine toimiks ja tooted poelettidele jõuaksid.

Müügi- ja tootearendustiim on räägib Kristina Mustonen-Shevelevskyi sõnul suurepäraselt hakkama saanud nii uute toodete väljatöötamise kui ka turustamisega. “Välja võiks tuua Eesti Parim Lihatoode 2020 tunnustuse Talleggile Pool kana ürdivõiga eest ning uuringufirma Nielseni poolt Eesti 2020. aasta edukaimaks uudistooteks lihatoodete seas tunnistatud Talleggi kanafileerõngale. Samuti turuosade kasv nii Eestis kui ka Lätis on selged maamärgid,” avaödab räägib Kristina Mustonen-Shevelevskyi.

HKScan Estonia äridirektori Kristina Mustonen-Shevelevskyi

Ekspordi koha pealt võiks Kristina Mustonen-Shevelevskyi sõnul välja tuua suurema läbimurde Saksamaal, kus alates 2020. aastal on Rakvere poolt toodetud tooted enamustes suurtes kaubanduskettides saadaval nagu Rewe, Edeka, Kaufland, Lidl, Penny jne.

“Hetkel ekspordime Saksamaa kettidesse üle 15 erineva toote. Näiteks sel aastal hakkasime Saksamaale tootma Aasia turul populaarseid Dim Sum’e, mis on täidetud nii sealiha kui ka taimse seguga. Siiski jätkame tööd eksporditurgudega ning loodame leida uusi kliente ka teistest Euroopa riikidest nagu Itaalia, Hispaania, Poola. Tootegruppidest soovime keskenduda kõrgema lisandväärtusega toodetele ning otsida sihtturgudelt täitmata nišše,” kõneleb Kristina Mustonen-Shevelevskyi.

Pandeemia tõstis sisetarbimist

Sisetarbimise poolelt on Kristina Mustonen-Shevelevskyi sõnul pandeemiaperioodi selge trend olnud, et inimesed valmistavad kodus ise rohkem toitu.

“Müügistatistikat vaadates joonistub välja, et inimesed ostavad rohkem värsket liha ning valmistavad koduseid roogasid ise. Näiteks on Rakvere hakklihade müük hüppeliselt kasvanud ning eraldi saab välja tuua, et eestlaste poolt pikalt ostetuim hakkliha – Kodune hakkliha – on müüki kasvatanud lausa 70%,” märgib Kristina Mustonen-Shevelevskyi.

See kõik viitab tema sõnul sellele, et inimesed teevad kodus rohkem süüa. “Hakkliha pakub lõputuid erinevaid võimalusi perele toidu valmistamiseks: erinevad kastmed, pastaroad, supid, pitsakate jne. Samuti on Eestis armastatud eriti külmemal perioodil ahjukanad, mis valmivad ahjus kerge vaevaga ning millega toidab ära terve pere – pandeemiaperioodil kasvas Talleggi ahjukanade müük tähelepanuväärselt,” jätkab Kristina Mustonen-Shevelevskyi.
Kuna restoranides ei saanud nüüd kaks kuud toitu nautimas käia ning ka enne restoranide kinni minekut oli see pigem mitte soovitatav tegevus, siis näeme ka Rakvere laagerdatud lihaveiste väärttükkide tooteseeria Master’s Cut müügis kasvu. “See on ilmselt tingitud sellest, et inimesed soovivad kodus rohkem eksperimenteerida ning restoraniväärilist õhtusööki valmistada. Master’s Cut lihaveise juures on oluline liha laagerdamine, mis annab kodukokkajale garantii, et lõpptulemus jääb pehme ja mahlane.“

Kriisiaeg pani ostjad toetama kodumaist

Chocolala OÜ tegevjust Kristi Lehis ütleb, et enne koroonat oli nende ettevõtte eksport 20% käibest, aga 2020 a. see veidi kukkus. “Uutele turgudele sel ajal siseneda ei õnnestunud. Tundus, et sisseostjad ei julgenud muutuste ajastul uusi otsuseid teha ja uusi tooteid sisse hakata võtma,” põhjendab ta.

Lehise sõnul on siseturg nende puhul pigem kasvanud 2020 aastal. “See võib olla mõjutatud sellest, et eelistatakse veelgi rohkem eestimaiseid tooteid. Rasketel aegadel sooviti toetada just Eesti enda ettevõtteid,” arutleb ta. “Ehk aitas kaasa ka see, et Chocolala valiti Ettevõtluskonkursil Aasta Uuendaja kolme nominendi hulka.”

Chocolala OÜ Tegevjuht Kristi Lehis

Möödunud kevadel esimese kriisiga toimus Lehise sõnul palju: ehitati uus ja atraktiivsem ja paremini toimiv veebipood; kasutati kinnioleku aega oma šokolaadimuuseumi täielikuks uuendamiseks (mai lõpus avaneb kõigil vōimalus seda uudistama tulla tasuta) ning alustati uute heategevusprojektidega.

“Presidendi Kultuurirahastu annab nüüd välja noore keskkonnateadlase stipendiumit. Chocolalas tegime keskkoolinoortele välismaal hariduse omandamist puudutava programmi,” selgitab Lehis.

Veel tehti ümber kogu töökorraldus – inimesed töötasid vahetustes, maskikandmise sai kohustuslikuks kohe märtsis 2020.

Lisaks jätkati Lehise sõnul uute toodete väljatöötamisega, aga nende suund on rohkem nüüd tervist toetavatele toodetele suunatud. “Koroona aeg on inimesed pannud rohkem tervisele mõtlema,” märgib Lehis.

Ka on Chocolala valitud maailma 10 parima šokolaadipoe hulka: http://www.fodors.com/news/photos/international-chocolate-shops#!5-chocolala

Saaremaise tootmisettevõtte OÜ Saaregurmee (kaubamärk BabyCool) tegevjuht Annika Vestel avaldab, et nende ettevõttes on kõik korras ja kurta pole midagi. “Tootmine toimib, töötajad terved ja beebid söövad.
Võibolla kõige suurem hea edasiminek on see, et oleme oma e-poe ilusti
tööle saanud ning suurendanud BabyCooli sortimenti,” märgib Vestel.

Foto: Pilleli Läets

Foto: Pilleli Läets

Ta lisab, et koroona ajal kohandati neil töötajate tööaegu, et töötajate omavaheline kokkupuude oleks minimaalne. “Kontoripool töötas vahepeal täielikult kodus,” kostab Vestel.

BabyCool tooted on leitavad e-poest; https://babycool.ee/e-pood/

OÜ Kulinaaria tegevjuht Andres Heinveri sõnul jäi nende ettevõttes koroonaaega juba varem kavas olnud tootmishoone renoveerimine ja uue tootmishoone valmis ehitamine.

“Ühes laienemisega olime kavandanud aktiivsemalt siseneda ka uutele eksporditurgudele, kuid viimasel aastal on võimalused ekspordi edendamiseks olnud piiratud,” lausub Heinver.

Kulinaaria tehase laienemise järel töötati välja mitmed just ekspordiks mõeldud tooted. “Maitseelamuste tutvustamine jääb alati käima otsekontaktide kaudu – maitset ja lõhna ei õnnestu Teamsi kaudu veenvalt edasi anda. Loodame peatselt oma tooteid kontaktmessidel jälle võimalikele edasimüüjatele tutvustada,” avaldab Heinver lootust.

“Meie portfellis on väga suur osa valmistoidul, mida oskavad hinnata kiire eluviisiga tööl käivad kliendid, kes soovivad hästi süüa ja muidu toidu valmistamisele kuluva ajaga midagi muud ette võtta. Kuna nakkusohu vähendamiseks suleti koolid, treeningsaalid ja suunduti kodukontorisse, hakkasid inimesed üha rohkem ise kodus toitu valmistama,” märgib ka Heinver.

Kuna üritusi ei ole saanud pikka aega korraldada, kadus Heinveri sõnutsi ka vajadus cateringi teenuse järele ning vähenes peolaua toodete müük. Samal ajal osteti palju pakendatud toitusid, nt ühepajatoitu, köögivilja kotlette või erinevaid kastmeid. “Kasvas ka nõudlus pagari- ja kondiitritoodete ning magustoitude järele.”

“Kliendi poolt vaadates oleme täiendanud sortimenti nii, et see vastaks tarbijate muutunud vajadustele. Näiteks tõime müüki Selveri Köögi kodused maitsed suures perepakis. Loomulikult on parimad ajad optimaalseimate laoprotsesside ja laovarude väljaselgitamiseks just kriisiajad. Meiegi oleme üle vaadanud tarnijad ja optimeerinud protsesse,” kõneleb Heinver.

Heinver räägib, et tootmisettevõttena tuli leida võimalused tööd kohapeal turvaliselt ja nakkusohutult korraldada. Selleks vaadati üle kõikvõimalikud muudatused alates töögraafikute muutmisest ja hajutatult töötamisest kuni kohustusliku maski või visiiri kandmiseni.

Tootearendus koduköögis
Kriisiaeg on Heinveri sõnul pannud proovile praktilise poole, nt tooraine tarneahelad aga ka tootearenduse. “Näiteks meie toidutehnoloog tegi Van Kooki küpsisetainaste tootearenduse esmakatsetused oma koduköögis, mitte Kulinaarias,” sõnab Heinver.

Kriisiaeg on muutnud ka ettevõtte tooteesitlused virtuaalseks, kuigi lõhna ja maitsete ülekandmiseks võimalusi Heinveri sõnutsi veel leiutatud ei ole. “Arvestades, et pered on rohkem lõuna- ja õhtusöögilauas koos, tõime turule armastatud koduste maitsetega Selveri Köögi perepakendid. Kui möödunud kevadel ja suvel nauditi ise toidu valmistamist, on nüüdseks kujunenud populaarseks perepakendid, mis aitavad kodukontoris töötavatel vanematel aega kokku hoida,” kommenteerib Kulinaaria juht Heinver.

“Selleks, et pidevalt olla esirinnas, teeme tihedalt koostööd Eestimaa teadusasutuste ja kõrgkoolidega, et meie tooted oleks tervislikud ja käiks kaasas muutuvate toidutrendidega. Inimesed on viimase poolteise aastaga oma tervisele varasemast enam mõelnud.”

Koostöös Toidu- ja Fermentatsioonitehnoloogia Arenduskeskusega toodi hiljuti müüki funktsionaalsed Selveri Köögi supid, mis said eriti maitsvad. “Meie meeskond mõtles, et on tore, kui toit toetab tervist. Nii saabki Selveri Köögi supiga lisaks maitsvale kõhutäiele tervist toetava annuse tsinki või D-vitamiini või antioksüdante. Müük näitab, et see mõte meeldib supisõpradele sama hästi, kui maitsevad need 8 funktsionaalset suppi.”

OÜ Kulinaaria tegevjuht Andres Heinver

Piret Ahun Saaremaisest joogitootmisettevõttest Öun Drinks OÜ tiunnistab, et Kriisiajal on kaks võimalust, kas jääda ootama paremaid aegu või tegutseda ning leida uusi võimalusi ettevõtte kasvatamiseks.

“Meie valisime just teise tee. Poole aastaga oleme suutnud luua ambitsioonika ekspordi strateegia, turule toonud uued funktsionaalsed joogid ning välja töötanud Öuna brändi uue kontseptsiooni. Need ettevõtmised on end juba ära tasunud, sest meie tooted on pälvinud tähelepanu üle Euroopa. Ja meil on uudiseid, millest peagi oleme valmis lähemalt kõnelema,” avaldab Ahun.

Öun Driks OÜ tegevjuht Piret Ahun

Mahud kasvasid ka pandeeimia ajal

Ta jätkab, et Öun Drinks Eesti müük 2020 vs 2019 kasvas 9% ja seda peamiselt jaekaubanduse arvel. “HoReCa sektor kahjuks sellist tõusvat trendi ei näidanud, pandeemiaoludes loomulik. Kui 2019. aastal moodustas kogu Eesti müügist 35% restoranide sektor, siis 2020 oli see 30%. Kindlasti oleks see näitaja suurem olnud, kui poleks olnud koroonapiiranguid. Aga kasvame ühe tubli Saaremaa ettevõttena kõigest hoolimata,” näeb Ahun põhjust rõõmu tunda.

Veel andis Ahuna sõnul näiteks 2020. aastal hoogu juurde e-poe avamine ning kuna investeeritakse aktiivselt turundustegevustesse, jõuti uute klientideni, kes meist varem ehk polnud kuulnud.

Öuna meeskond on aktiivselt tegelenud tooteportfelliga. “Nii oleme värskelt turule toonud funktsionaalsed joogid. Need on tooted, mida saab kiirelt ja kergelt tarbida ning on inimesele tema igapäevaelus toeks. Näiteks energiapuuduse korral, kui tunned vajadust terava vaimu ja teotahte järele või soovid hoopis immuunsust toetada ja väsimust peletada. Nagu ikka – Öuna tooted on läbinisti naturaalsed ja kodumaisest toorainest,” kinnitab Ahun.

Ta lisab, et küllap keegi meist ei olnud valmis selliseks kriisiks. “Kuid valmisolek teha suuri ja kiireid muudatusi on meie puhul kindlasti vilja kandnud. Inimeste tarbimiskäitumised, vajadused ning soovid on viimase aasta jooksul palju muutunud, mis tähendab, et ka meie peame sama jalga käima. Oleme üsna kindlad, et tabasime oma uute toodetega lausa tulevikku!”

Jaga