Tugevad emotsioonid halvavad enesekontrolli ning söömine aitab emotsioone tuimestada ja meeleolu lühiajaliselt parandada.
Foto: Pixabay

Miks me ometi pingutame nii tihti söömisega üle?

Tartu Ülikooli Psühholoogia Instituudi doktorant Hedvig Sultsoni sõnul mõjutavad meie söömiskäitumist paljuski emotsioonid.

„Lisaks füsioloogilistele aspektidele mängivad olulist rolli stress, kuid ka pikaajalised eesmärgid, nagu näiteks kaalu langetamine. Aga ka see, kas ollakse üksi või koos teistega,“ alustab Sultson.

Ülekaalulisus on ka Eestis tõusutrendis ja seda ei mõjuta üksnes füsioloogilised tegurid, aga ka emotsionaalsed. Tervise Arengu Instituudi (TAI) poolt 2018. aastal läbi viidud Eesti täiskasvanud rahvastiku tervisekäitumise uuringust on näha, et ülekaalulisi on naiste seas 26% ja meeste seas 39,8%.

„Tugevad emotsioonid halvavad enesekontrolli ning söömine aitab emotsioone tuimestada ja meeleolu lühiajaliselt parandada. Ka positiivsed emotsioonid võivad viia ülesöömiseni, sest olles heas meeleolus suureneb ka toidunauding,“ jätkab Sultson, kelle sõnul kipume me koos teiste inimestega sageli enam sööma.

„Kui evolutsiooniliselt on stress kasulik ning soodustab ellujäämist, siis pikka aega kestva pinge korral kipuvad osad inimesed sööma rohkem ja ebatervislikumalt. Sellist ülesöömist esineb lausa kolmandikul küsitletutest,” selgitab teadlane.

Tartu Ülikooli Psühholoogia Instituudi doktorant, toitumisteadlane Hedvig Sultson.

Tasakaalustatud toitumise konverentsil esinenud Sultson selgitas, et inimesed tajuvad toitu erinevalt.

„Need, kellel on ülekaal, võivad olla ka tasutundlikumad. See tähendab, et nad on altimad toiduga seotud ahvatlustele ja märkavad toitu enda ümber enam,“ ütles ta.

Selleks, et tulla toime ahvatlustega ning hoida oma isud kontrolli all, on olemas konkreetsed tehnikad, millega saavad abiks olla toitumiseksperdid.

Väldi tühja kõhuga poodi minekut

Inimesele, kes tahab aga ise oma toitumist kontrolli all hoida, soovitab ta: „Vältige tühja kõhuga poodi minekut ja püüdke regulaarselt süüa. Kui on raske toitudele vastu panna, ostke koju vähem toitu varuks ning kui ees seisab stressirikas periood, tasub teha enne valmis tervislikud toiduvalikud.“

Tasakaalustatud toitumise konverentsi korraldab Toiduliit. Selle aasta konverents keskendus toitumiskäitumisele ning aspektidele, mis lisaks toidule mõjutavad inimeste tervist.