Tallegg Rikberg

Personaaltreener Rauno Rikberg: kanaliha võiks iga inimese toidulauale kuuluda

Eestimaalaste seas kasvab kõige kiiremini linnuliha tarbimine. Kui kümme aastat tagasi söödi linnuliha inimese kohta 19,4 kilogrammi, siis mullu oli see number juba 31,2 kilogrammi. Mille poolest on kanaliha kasulik?

Personaaltreener Rauno Rikberg soovitab nii oma hoolealustele kui ka kõigile teistele võimalusel vähemalt korra päevas ühe toidukorrana kanaliha süüa.

Kuna kanaliha on vähese rasva – ja suure valgusisaldusega, aitab see kontrollida päevast kalorite hulka ja tagab pikemaks ajaks täiskõhutunde.

“Kes soovib kaalu jälgida, siis tasub teada, et kõige vähem rasva sisaldab kanarind. Kanaliha koos nahaga süües saab aga topeltkoguse rasva. Kui lihalt nahk eemaldada, sisaldab kanaliha kõigest 5% rasva ning sobib seega ideaalselt kaalujälgijatele,“ avaldab Rikberg.

Miks võiks kanaliha igaühe toidulauale kuuluda?

  1. Sisaldab rohkelt valke

Valgud on lihaskudede vundamendiks, toetavad tervislikku kehakaalu ning vastutavad ka teiste organismi struktuuride, näiteks rakkude ja luude heaolu eest, ning aitavad ka toksiine lagundada.

Kanaliha täisväärtuslikud valgud sisaldavad asendamatuid aminohappeid inimorganismi vajadustele vastavates kogustes ja sobivates vahekordades.

Asendamatud aminohapped on aminohapped, mida inimese organism ise kas üldse ei tooda või toodab vähesel määral, nii et nende omastamine toidust on möödapääsmatult vajalik.

Kõige valgurikkam kanalihatükk on kanafilee. „100 grammi küpsetatud kanafileed sisaldab 30 grammi valku. Näiteks sama kogus muna sisaldab 10 grammi ja kodujuust 10 grammi valku,” toob Rikberg näite.

  1. Kollageen aitab parandada üldist võimekust

Kollageen on kõige levinum valk meie kehas, moodustades 30% kõikidest organismi valkudest.  Kollageen on põhiliseks ehituskiviks, millest moodustatakse inimorganismis luid, nahka, lihaseid, kõõluseid ja ligamente (kõõlusesarnased väädid, mis ühendavad luid üksteisega – toim.).

Vananemisega seotud protsesside toimel väheneb kollageeni tootmine järk-järgult. Nii seostataksegi seda ainet nooruse ja sileda nahaga.

Valke ja asendamatuid aminohappeid, mis tagavad kollageeni ja elastaani tootmise sidekoes, annavad kõige rohkem just kalkuni- ja kanaliha, kala ja muna.

Kanalihas sisalduv kollageen aitab tugevdada immuunsüsteemi, parandada seedesüsteemi ja üldist võimekust.

  1. Tugevdab immuunsust

Kanaliha söömine tugevdab ka immuunsust, sest see sisaldab seleeni ning rauda, mis on mõlemad olulised meie immuunsüsteemi töös.

Seleen on oluline antioksüdant, mis kaitseb rakke vabade radikaalide kahjustuste eest ning aitab sellega vähendada vähki ja südamehaigustesse haigestumise riski.

Ka aitab see aine pidurdada enneaegset vananemisprotsessi, parandades ühtlasi juuste, küünte ja naha olukorda.

  1. B-vitamiinid varustavad organismi energiaga

Kanalihas leidub hulgaliselt erinevaid vitamiine ja mineraale. Just B-grupi vitamiinid vastutavad ideaalselt toimiva ainevahetuse eest ja on vajalikud ka seedeelundkonna lihaste toonuse säilitamisel.