Saaremaa Delifoodis toodetud ja UK turu jaoks kohandatud kohukesed Londonis toimunud messil Natural & Organic Products Europe.
Foto: Rainer Paenurk

Saare Arenduskeskus viis maarjamaised väiketootjad Londonisse

Aprilli esimesel nädalavahetusel külastas seltskond Eesti väiketootjaid, teiste seas Saaremaa “EHTNE” piirkonnamärgise kandjaid ning Põlvamaa “Rohelisem märk” tähise omanikke Londonis toimunud messi Natural & Organic Products Europe.

Ehemaitse.ee usutles sel puhul ühte korraldajaist, Saare Arenduskeskuse SA juhatajat Rainer Paenurka.

Kirjeldage palun, millise projekti või sündmuse raames Londonit külastasite?

Arenduskeskuste võrgustik korraldab ettevõtjatele käesoleval aastal kümmekond rahvusvahelist messikülastust, mille peamine eesmärk tootearenduslikud ideed, tooteportfelli laiendamine ja ekspordi kasv.

Saare Arenduskeskus korraldab neist kolm, millest kõnealune Natural & Organic Products Europe oli esimene. Mai alguses läheme ettevõtjatega Glasgow’sse taastuvenergeetika messile ning novembris külastame Amsterdamis meretööstuse messi.

Messikülastused toimuvad Euroopa Regionaalarengu Fondi toel.

Kui suur oli täpsemalt Eestit esindanud delegatsioon ning milline oli kogu visiidi täpsem kontsept?

Kokku oli meie delegatsioon 24-liikmeline. Ettevõtjaid oli viiest erinevast maakonnast. Toidutootjad, joogitootjad, spaa- ja tervisetooted, looduskosmeetika, naturaalane looduskivi.

Rahvusvahelistel messikülastustel on kaks peamist eesmärki – suurendada oma tootearenduse ja ekspordi potentsiaali ja luua rahvusvahelisi kontakte.

Grupipilt Eesti Suursaatkonnas Londonis.

Teisalt pakub messi ühiskülastus võimalust koostööks ja sünergia tekkimiseks Eesti ettevõtjate endi vahel. Messikülastus annab hea ülevaate sellest, mida teevad samas segmendis tegutsevad ettevõtjad mujal maailmas, millest saab signaale oma toodete konkurentsivõime kohta.

Põhjus, miks me selle messi plaani võtsime, on lihtne – Saaremaal koondub palju tublisid kohalikku toorainet väärindavaid ettevõtjaid Ehtne piirkonnamärgist kandvasse kärgperre.

Selles seltskonnas on suurt potentsiaali omavad ettevõtted väga unikaalsete toodetega. Lisaks oli Põlvamaa rohelise märgise esindajaid ja teisigi kohalikku toorainet väärindavaid ettevõtjaid üle Eesti.

Kuidas teil Teie hinnangul läks, kas eestimaised tooted võeti vastu hea emotsiooniga?

Ettevõtjate tagasiside oli väga positiivne. Veenduti, et meie väiketootjate tootevalik on rikkalik ning igati konkurentsivõimeline ka välisturgudel.

Välisturge pole vaja karta ning esimesteks sammudeks on sellised messikülastused väga head. Leiti, et tootearenduslikku tööd tuleks teha pakendite ja märgistustega.

Euroopa turul omavad väga suurt tähtsust kõikvõimalikud sertifikaadid ja kvaliteedimärgised. Selleks, et kanda Euroopa Liidu „öko“ või „vegan“ tähist, tuleb läbi teha sertifitseerimisprotseduur, mille tingimustest kinnipidamist hiljem aastas korra kontrollitakse.

Kui tee aga läbitud ja märgis pakendil, annab see hea konkurentsieelise ja jääb teadlikule tarbijale paremini silma. Eksponendid kinnitasid kui ühest suust, et kui sul sul neid märgiseid pole, pole põhjust rääkida ka vegan-, natral- või ökotoodetest, sest tühipaljas sõnakõlks ei maksa tiheda konkurentsiga turul midagi.

Päris mitmed osalejad leidsid messilt potentsiaalsed toodete edasimüüjad, sobiva tooraine tarnijad ning said aimu, millised on võimalused tootmisprotsessi optimeerimiseks näiteks pakendamise ja sildistamise seadmetega, mida messil presenteeriti.

Külastasime ka Eesti Suursaatkonda Londonis, kus meid tervitas Eesti suursaadik Tiina Intelmann. Kaubandusnõunik Andres Heiki Pant andis hea ülevaate UK turu eripäradest ja Brexiti protsessist.

Maailma suurima e-kaubanduse platvormi Amazon kliendisuhete looja Elizabeth Roberts tutvustas e-äri kasvatamise ja rahvusvahelistumise võimalusi.

Organic Estonia tegevjuht Krista Kulderknup tutvustas nende eesmärke ja ühisturundusvõimalusi, liikumaks üheskoos Eesti kui maheriigi kuvandi loomise kursil.

Meie ettevõtjad tegid saatkonnas ka tootetutvustusi ning päris rikkalik väljapanek jäi sinna ootama esimesi kontakte potentsiaalsete edasimüüjate poolt.

Välisturgude vallutamine on selgelt „kontaktsport“ ja passiivselt oodates ei juhtu reeglina midagi. Peab olema aktiivne, suhtlema, pakkuma ja leidma võimalusi.

Kõige olulisem on muidugi leitud võimaluste realiseerimine. Kui on tahe, leiaba alati ka võimaluse, arvan ma.

Mil määral usute, et sel ja taolistel visiitidel on reaalne kasutegur eestimaise toidu turundamisele maailmas (ekspordipotentsiaal), sh meie maine kujundamisele?

Jah, kindlasti. See tuleb selgelt välja ettevõtjate endi tagasisidest, kes hindavad uusi kontakte ja laiemat vaadet kõrgelt.

Pea kõik avaldasid soovi ja huvi ka edaspidiselt sarnastest messikülastustest osa võtta. Väga paljud pidasid oluliseks just suursaatkondade kasutamise võimalust sihtturult sobivate kontaktide leidmisel.

Riisist valmistatud “pastakõrred” Londonis toimunud messil Natural & Organic Products Europe.

Oleme väga tänulikud Londoni Eesti Suursaatkonnale ja sealsele tegusale kollektiivile ning loodan väga, et saatkonda jäetud tootenäidised tekitavad huvi mõnes kohalikus edasimüüjas ning nii mõnigi meie ettevõtjatest saab n-ö jala ukse vahele.

Kindlasti on ka Organic Estonia sarnased ühisliikumised väga heaks võimaluseks Eesti toodangu vastu huvi tekitamiseks väljaspool.

Liigume Eesti toodangu väärindamisel ja laiemas turundamises õiges suunas. Tarbija on üha tedadlikum ning januneb uute põnevate toodete järele „öko“, „mahe“, „natural“ ja „vegan“ segmendis.

Siin on meie ettevõtjatel küllaldaselt võimalusi, muuhulgas Eesti kui maheriigi kuvandi loomisel ja kujundamisel.

Kas ja kui palju sõlmiti reaalseid koostöösuhteid?

Mitmed ettevõtjad kinnitasid, et leidsid sobivad edasimüüjad. Nii mõnedki leidsid omale uusi toorainetarnijad. Väga paljusid köitsid erinevad dosaatorid, korkimis- ja sildistamismasinad, mis tootmisprotsessi oluliselt kiiremaks ja efektiivsemaks muudavad.

Eks tegelik töö algab alles nüüd, pärast messi, mil materjalid läbi töötatakse ning jagatud kontaktidega ühendust võetakse, tootenäidiseid vahetatakse, vastastikuseid ootusi selgitatakse jne.

Täna on veel vara öelda, millised koostööprojektid sellest tegelikult sünnivad ja arenevad.

Põnevamaid leide toidualalt: kullalaastudega mineraalvesi; erinevate maitsetega vetikakrõpsud; orgaanilised lemmikloomakrõbinad; riisist valmistatud joogikõrred; tuunikalakonservid, millel kalaga mingit seost pole – näeb välja nagu kala, maitseb nagu kala, kuid puudub kalalõhn ja kalaliha.

Suureks üllatuseks leidsime messilt üles ka Saaremaa: Saaremaa Delifoodis toodetud ja „EHTNE“ piirkonnamärgist kandvad kohukesed, mis UK turule suunatuna kannavad nime „YAAR – nordic quark bar“.

Samuti oli oma suure ja esindusliku stendiga väljas Saaremaa ja Tõlluste mõisaga seotud looduskosmeetika brand „Natura Siberica“.

Kui sageli olete Saare Arenduskeskusega / Saaremaa “EHTNE” märgise kandjatega viimase aasta-paari sees sellisel tasandil üritustel osalenud, kui pikalt on need ette planeeritud ning kui detailselt läbimõeldud?

Saare Arenduskeskus korraldas selle valdkonnamessi esmakordselt. Messide ettevalmistused algasid juba möödunud aasta sügisel ning kommunikatsiooniga tegime algust juba käesoleva aasta jaanuaris.

Tuunikalakonservid ilma kalata. Midagi uut!

 

Huvi selle konkreetse messi vastu on olnud erakordselt suur ning pidime kolm korda grupi suurust tõstma. Vaatamata sellele jäi umbes sama suur huviliste hulk ikkagi n-ö ukse taha.

Šotimaised vetikakrõpsud pälvisid palju tähelepanu. Londonis toimunud mess Natural & Organic Products Europe.

“EHTNE” märgi n-ö hoidja on Saarte Koostöökogu, kes korraldab järjepidevalt müügiaktsioone ja ühisturundust Saaremaa väiketootjatele.

Ees ootab tegus turismihooaeg ning kõigil on käed-jalad tööd täis, et Saaremaa toodetega võimalikult paljusid Saaremaa külalisi tuttavaks teha.

Hoidke silmad lahti ja otsige poeriiulitelt Saaremaa „EHTNE“ märki!

Millistele tingimustele pidi osaleja/tootja vastama, et kvalifitseeruda antud üritusele ning pääseda oma tooteid “maailma” tutvustama?

Messikülastuse eeltingimuseks on asjaolu, et osaliste hulgas peab olema vähemalt seitse erinevat valdkonnaga seonduvat ettevõtjat minimaalselt neljast erinevast maakonnast üle Eesti.

Ettevõtjal peab olema oma selge toode või tooted, millel on ekspordipotentsiaal ning ettevõtjal endal peab olema tootearenduslik huvi ja ekspordiambitsioon.

Kas ja kui palju osales veel esindusi teistest maadest, või sedapuhku osalesid vaid Eesti tootjad?

Messil oli väljas tootjad Siberist Kanadani.

Milline oli “tooteportfell”, mida seekord tutvustati?

Saaremaa džinn ja toonik; siirupid, kastmed, šokolaadid; Kõlleste Garlic küüslaugupulber Põlvamaalt; Öselwise õunsiidriäädikas; looduslikud vetikapõhised värvained ja pigmendid; Tilk, Hoia Homsepa, Berrichi ja Bonobo Native looduskosmeetika tooted; Saaremaa kadakasiirup ja kastmed; Ungru Paekivi naturaalkivitooted Läänemaalt; spaatooted Haapsalu Kuurordist ning kirsiks tordil olid esindatud ka targad taimekasvatuslahendused Click & Grow’lt.

Jaga