Saarioinen Eesti Turundjusjuht Taavi Rehepapp, tootearendustehnoloog Margot Adra ning tootejuht Kadi Priimägi.
Foto: Sven Tupits

Saarioinen Eesti tootearendustiim: iga eduloo taga on pikk arendustöö

Saarioinen Eesti sai tänavusel Eesti Toiduainetööstuse aastakonverentsil tunda pikaajalise tootearendusprotsessi magusamat osa – Mamma kõrvitsa-kohupiimapannakoogid pärjati tiitliga “Parim Toiduaine 2019”.

Ehemaitse.ee uuris Saarioinen Eesti tootearendustiimilt, kui raske või kerge oli võidutööni jõudmine.

Vastused andsid Saarioinen Eesti tootearendustehnoloog Margot Adra, tootejuht Kadi Priimägi ja turundusjuht Taavi Rehepapp.

Kui raske või kerge oli jõuda nimelt sellise tooteni, mis nüüdseks kuldmärgise vääriliseks valiti?

Esimene toode selles tootegrupis (Kohupiimapannkoogid 230g) tuli turule kolm aastat tagasi ning loogiliste sammudena jõudsime uue arenduseni.

Kõrvitsa-kohupiimapannkoogid valmisid 2018. aasta sügiseks ning olid inspireeritud sügisest ning tervislikkusest.

Tootearendustehnoloog Margot Adra jõudis tulemuseni üsna kiirelt, kuna kõrvits oli tema jaoks traditsiooniline tooraine ning ka kohupiimaga pannkooke küpsetasid nii Margoti ema kui ka vanaema.

Kui pikk oli tootearendusprotsess, algusest lõpuni, või oli tegemist mõne varem olemasoleva toote edasiarendusega?

Kogu tootearendusprotsess kestis kokku ligikaudu kuus kuud. Nagu ennist mainitud sai, oli tegemist olemasoleva tootegrupi lisaarendusega (varem olid samas tootegrupis olemas juba Kohupiimapannkoogid ja Banaani-kohupiimapannkoogid).

Inspiratsiooni saime sügisestest toorainetest, tervislikkuse aspektist ning olime ka ise kõik kohupiimapannkookide fännid ja uskusime, et see tootegrupp vajab edasi arendamist.

Turundusmeeskonna sisend tootearendusele oli arendada tervislikuma retseptiga pannkook.

Parim Toiduaine 2019 – Mamma kõrvitsa-kohupiimapannkoogid

Kõrvitsa-kohupiimapannkoogi retseptini jõudis tootearendustehnoloog Margot Adra üsna kiiresti ning esimesed katsetused katseköögis andsid juba nii hea tulemuse, et olime kõik nende pannkookide lojaalsed austajad, kohe peale esimest maitsmist.

Seejärel toimusid juba degusteerimised laiema grupiga majasiseselt ning testisime toodet ka grupi inimeste peal, kes kuidagi Mamma brändi tegemistega seotud ei olnud.

Proovime alati valida sobiva grupi sõltuvalt tootest, võimalikust sihtrühmast jne.

Seejärel oli juba toote juurutamine tootearenduseköögist tootmisesse, mis tähendas mitmeid suuremahulisi katsetusi, et kõik peensusteni paika timmida (nii tooraine valik, pakendi kujundus, lansseerimiskampaania jne).

Kuidas oli lugu teie kontekstis samavõrd uudse toote, juustupannkookidega, kas ka see toode konkureeris ning jõudis mingi arvestatava äramärkimiseni?

2019. aasta kevadel tõime turule kolm uut pannkooki, mis kuuluvad samasse sarja: Juustupannkoogid 200g (esimesed soolased pannkoogid selles grupis), Kaera-õunapannkoogid 200g (100% kaerajahust ja kerged ampsud) ja Lotte pannkoogid (kõikidele Lotte fännidele).

Juustupannkoogid ja Kaera-õunapannkoogid saame saata võistlustulle järgmisel konkursil, sest alati hinnatakse eelmisel kalendriaastal turule toodud tooteid.

Kui suur on ülepea Mamma tootearendustiim ning mitu uut toodet keskmiselt aastas välja arendatakse / lansseeritakse?

Mamma turundus- ja tootearendustiimis on kokku viis liiget (kolm tootearendustehnoloogi, tootejuht ja turundusjuht).

Keskmiselt toome turule aastas ca 20-40 uut toodet (sh ka ekspordiks minevad tooted ja eriprojektid), kuid arendusest läbi käib tunduvalt rohkem tooteid.

Millised on suuremas plaanis teie ettevõtte viimase aasta suurimad edusammud, lisaks kuldmärgisele, mis pani südamest rõõmustama?

Lisaks kuldmärgisele saime auhinnatud veel kahe hõbemärgiga – Aasta parim valmistoit 2019 ja Aasta parim magustoit 2019.

Toiduliidu juht Sirje Potisepp, Saarioinen Eesti tootearendustehnoloog Margot Adra ja tegevjuht Aivo Varem.

Võita kahes erinevas kategoorias ühe ja sama tootega on üsna unikaalne ning on juhtunud ainult mõnel üksikul korral.

Oleme igal aastal kasvatanud müüginumbreid ning viimastel aastatel oleme kasvatanud koduturul mahte ca 15-20%, mis on kiirem areng kui üldine toiduturg kokku.

Kevadel 2019 tehtud Mamma brändiuuringu tulemustest (oleme sama uuringut teinud juba kolm aastat järjest) saime teada, et Mamma bränd on tõusnud spontaanselt tuntuimaks valmistoidubrändiks Eestis.

Lisaks teeb kindlasti head meelt ka keerulise n-ö tööjõukriisi ületamine, kuna töötuse määr on aastate madalaimal tasemel ning ka Raplamaal on töökäsi pidevalt puudu – tunnetasime seda hästi eelmise aasta kevadel ja suve alguses.

Tänaseks oleme teinud korrektuure ning ettevõttes töötab juba ca 210 inimest. Oleme panustanud ning toonud töötajaid kohale bussidega ka kaugematest kohtadest – Märjamaalt, Vändrast jne.

Lisaks teevad head meelt investeeringud tootmisseadmetesse ning hea näitena energiatõhususest uuendasime maja küttesüsteeme, minnes üle LNG gaasile. Ka tegelesime eraldi ka energia jääksoojuse rakendamise projektiga.

Kui midagi sellist oli, siis mis tegi meele mõruks või pani kulmu kergitama?

Justkui ei meenugi midagi seesugust.

Pannkook on paljudele armastatud toit, mida tehakse kodudes tihti, kuid kindlasti mitte kõrvitsaga.

Millised on teie ambitsioonid järgmise aasta vältel a) koduturul b) eksportturgudel?

Olla koduturul võimalikult tugeval positsioonil, arendada strateegilisi tootegruppe ning viia Mamma tooted võimalikult paljude tarbijateni.

Kuhu ekspordite praegu?

Peamiselt Soome, aga oleme ka Lätti ja Leetu eksportinud ning kindlasti teeme seda ka tulevikus.

Kust pärineb teie tooraine laiemalt, sh porgandi-kohupiima pannkookidesse minev tooraine? 

Võimalusel kasutame alati kodumaist toorainet, kuid sõltuvalt toodetest ja hooajast kasutame toorained ka lähiriikidest.

Kuidas Te ise hindate, miks just teie toode võidutiitli välja teenis, mis oli selles see “miski”, mida inimesed (ja ka komisjoniliikmed) otsivad ja leida loodavad?

Tihti öeldakse, et lihtsuses peitub võlu ning ka selle toote puhul võiks seda väita. Ühelt poolt nii lihtne ja kodune maitse, kuid teisalt jällegi eriline.

Pannkook on paljudele armastatud toit, mida tehakse kodudes tihti, kuid kindlasti mitte kõrvitsaga. Ja teisalt jällegi kõrvits on meile nii traditsiooniline tooraine.

Mugav pakend ja kohe söömiseks valmis maitsev pannkook lihtsalt võlus sel korral kõigi südamed.

Oma roll oli kindlasti ka kõrgel köögiviljasisaldusel – kõrvitsa-kohupiimapannkoogi retseptis on 21% köögivilju ja kuld-kollane värvus teevad toote väga isuärtavaks.