Kodumaised toidu- ja joogitootjad on vähendanud suhkrusisaldust toodetes järkjärgult juba mõnda aega. Uudseks sihiks seati piirata toodetes lisatud suhkrute hulka 2020. aastaks veel 10%.
Foto: Kairi Oja

Sirje Potisepp lisatud suhkrute vähendamisest: ikooniliste toodete puhul on järsk maitsemuutus risk

Kodumaised toidu- ja joogitootjad  allkirjastasid hea tahte leppe lisatud suhkute vähendamieks toidu- ja joogisektoris. Sihiks seati piirata toodetes lisatud suhkrute hulka 2020. aastaks 10% ning 2025. aastaks veel 15% (võrreldes 2015. aastaga).

Maailm tervikuna liigub vähema suhkru kasutamise suunas, mida on peamiselt kujundanud üleüldine teadlikkuse tõus nii tervislikust toitumisest. Nii on loomulik, et samaväärsed muutused leiavad aset ka toidu- ja joogitööstuses.

Toiduliidu juht Sirje Potisepp rääkis täna samateemalisel pressikonverentsil, et hea tahte leppe eesmärk on ennekõike pakkuda tarbijale mitmekesist, vähendatud suhkrusisaldusega või suhkruvabade toodete valikut ning propageerida mõõdukat tarbimist ja tasakaalustatud elustiili.

Tootjad tegelevad pidevalt olemasolevate ja uute toodete arendamisega ning otsivad suhkrusisalduse vähendamise võimalusi jookides ja joodavates piimatoodetes.

„Me räägime eelkõige lisatud suhkrute vähendamisest,“ toonitas Toiduliidu juht Sirje Potisepp. „Naturaalsed mahlad ja piimatooted – neis on suhkrud juba looduslikult olemas ja seda keegi välja võtma ei hakka,“ märkis ta.

Suhkru liigtarbimine on vaid osa suuremast probleemist – tarbitav ja kulutatav energiahulk peavad olema tasakaalus.

„Tootjatena oleme tarbijast sammukese ees, sest harjumine uue maitsega võtab inimestel aega. Kui uute toodete puhul on võimalik panna tootesse oluliselt vähem suhkrut, siis traditsiooniliste toodete puhul saab suhkru kogust vähendada tasapisi, et tarbija toodet ei hülgaks,“ sõnas Potisepp.

A. Le Coq turundusjuht Katrin Vernik rääkis oma kogemusest limonaadiga, mis on nende portfellis pikkade traditsioonidega toode ning milles on samuti suhkru kogust vähendatud.

„Tarbijad armastavad olemasoleva toote maitset ning tootjalt nõuab selle kallale minek ikka suurt julgust,“ tunnistas Vernik.

Tema sõnul on uute toodete puhul olukord lihtsam, aga ka siin tuleb luua lisandväärtust, et tarbija aktsepteeriks, et toode on vähem magus.

Hea tahte leppe osapooled: 

Eesti Toiduainetööstuse Liit koos toidu- ja joogitööstuse ettevõtetega: A. Le Coq AS, Coca-Cola Balti Jookide AS, Coca-Cola HBC Eesti AS, Farmi Piimatööstuse AS, Largo AS, Orkla Eesti AS, Saku Õlletehase AS, AS Salvest, Tere AS, Valio Eesti AS ning Viru Õlu AS.

“Et iga protsess algab selle eesmärkide täpsest paikapanekust, sõnastame me oma hea tahte leppes selgelt tegevused, mida teeme omaalgatuslikult lisatud suhkrute vähendamiseks meie toodetes,” rääkis Potisepp lisades, et selle kõigega ei tasuks minna teise äärmusse ning suhkur pole ole iseenesest kõige kurja juur.

Päris ilma suhkruta ka ei saa

“Inimorganism vajab ka suhkrut ning päris ilma suhkruta sureb inimene tõenäoliselt ära. Olen seisukohal, et leida tuleb ennekõike tasakaal toitumises,” märkis ta.

Vastse leppe kohaselt soovivad toidu- ja joogitootjad näidata oma pikaajalisi ja tulevikku suunatud edusamme tootearenduses.

Nii võetakse üheskoos vastu Maailma Terviseorganisatsiooni ja Euroopa Komisjoni üleskutse piirata toodetes lisatud suhkrute hulka 2020. aastaks veel 10% ning 2025. aastaks 15% (võrreldes 2015. aastaga).

“Selle saavutamiseks tegeleme pidevalt olemasolevate ja uute toodete arendamisega, otsides suhkrusisalduse vähendamise võimalusi jookide ja joodavate piimatoodete kategooriates,” lausus Potisepp.

Asutakse tutvustama erinevaid pakendisuuruseid, mis soodustavad väiksemate suhkrukoguste tarbimist korraga

Tootearenduse poolelt panustatakse ennekõike vähendatud suhkrusisaldusega ja/või suhkruvabade toodete turule toomisse, veel on kavas tutvustada erinevaid pakendisuurusi, mis soodustavad väiksemate suhkrukoguste tarbimist ühe korraga.

Plaanis on harida tarbijaid teadlikust ja tasakaalustatud toitumisest ning mõõdukast suhkru tarbimisest läbi turunduskampaaniate, suunates eelarved vähendatud suhkru või suhkruvabade toodete propageerimisele.

“Kutsume üles rahva tervise poliitika suunajaid toetama enam inimeste toitumisalase teadlikkuse tõstmist ja liikumisharjumuse tekitamist. Suhkru liigtarbimine on vaid osa suuremast probleemist– tarbitav ja kulutatav energiahulk peavad olema tasakaalus,” sõnas Potisepp.

Jaga