Meie endi, meie laste ja ümbritseva keskkonna ilu ning tervis on meie kätes. Pildil jumestuskunstnik ning "Iluhoolik" Reet Härmat.
Foto: Ardo Kaljuvee

Startis MTÜ JCI GO koja algatatud keskkonnakampaania „Ära joo plasti“

Eile, 1. augustil 2019 andis MTÜ JCI GO koda ehk aktiivseid ettevõtlikke inimesi ühendav organisatsioon Stockmanni kaubamajas avapaugu keskkonnakampaaniale „Ära joo plasti“.

Kampaania eesmärgiks on tõsta ühiskondlikku teadlikkust ühekordselt kasutatavate plastesemete tarbimisest tingitud probleemidest ning julgustada inimesi muutma oma tarbimisharjumusi.

Kampaania peakorraldaja, JCI GO Koja president Janet Väärtnõu selgitas plastikuprobleemi teravust.

„Alates 2000. aastast on maailmas toodetud sama palju plastikut kui kõikidel eelnevatel aastatel kokku. Sellest kolmandik on lekkinud loodusesse, kus see saastab vett, mida me joome ja õhku, mida hingame,” kommenteeris Väärtnõu.

Lisaks eraldub toitu ja jooke ümbritsevast plastist kantserogeenseid kemikaale ning mikroplasti, millest tulenevalt neelab Väärtnõu sõnul iga inimene nädalas keskmiselt 5 grammi mikroplasti.

“See visiitkaardi suurune kogus mõjutab märkamatult, ent järjepidevalt meie tervist,” märkis ta.

Keskkonnaministeeriumi kantsler Meelis Mürk, JCI GO Koja president Janet Väärtnõu ning Stockmanni kaubamaja direktor Marge Türner kampaania avaüritusel.

„Ära joo plasti. Sina vastutad!“ algatust tervitab ka Keskkonnaministeerium, mille kantsler Meelis Münt rääkis avaüritusel, et ühekordse plastiku ülekülluse vastu võitleb Eesti mitte vaid siseriiklikult, vaid globaalselt.

“Märtsikuus toimunud ÜRO keskkonnaassambleel saavutasime Eesti juhtimisel üleilmse ühekordsete plasttoodete märkimisväärse vähendamise kokkuleppe, mis oli esimene omataoline,” lisas Münt.

Ühtlasi rõhutas Keskkonnaministeeriumi kantsler, et muutusi ei saavutata kaugeltki pelgalt poliitiliste kokkulepete, vaid pigem ühiskondlike kokkulepetega.

Ära joo plasti – sina vastutad!

“Nii kodanikualgatustel, ettevõtetel kui ministeeriumil on kõigil erinevad ülesanded ja võimalused, mis koostoimides üksteist täiendavad ning eesmärgile palju lähemale viivad kui eraldi tegutsedes.”

Iga kampaania avaüritusel osalenu sai disainida endale ise korduvkasutatava jooginõu, mida saab tasuta täita mitmetes restoranides ja kohvikutes, ka Stockmanni kaubamajas ning sealsetes toidkohtades.

Kampaaniaga „Ära joo plasti“ on oodatud kaasa tulema kõik Eesti kohvikud, restoranid ja ettevõtted ning avalikud asutused, kes peavad keskkonnateemasid oluliseks ning soovivad kampaania eesmärkide saavutamist toetada.

Stockmanni kaubamaja direktor Marge Türner tõi näite, kuidas üks ettevõte saab anda oma panuse.

„Oleme lisanud Stockmannis asuvatele kraanidele spetsiaalsed otsikud, et veepudeli täitmine oleks mugav, kiire ja lihtne. Kampaaniaga on kaasa tulnud kogu meie kaubamaja, näiteks ka külastajate poolt armastatud kohvikud, kuhu võid julgelt oma joogipudeliga sisse astuda ja paluda teenindajal see kraaniveega täita. Seda seejuures täitsa tasuta. Meie jaoks on keskkonnasõbralikkus oluline väärtus ja erinevate algatustega tegeleme nii nüüd kui edaspidi,“ selgitas Türner.

MTÜ JCI GO koja tiim kampaania avaüritusel.

Lisaks Stockmannile on algatusega liitunud juba paljud ettevõtted, kelle juures saab täita oma veepudelit tasuta, nende seas näiteks ERGO kindlustus, Caffeine, Pegasus, Rataskaevu 16 ja Väike Rataskaevu, ÜLO jt.

Kampaaniat toetavad ka Keskkonnainvesteeringute keskus, Keskkonnaministeerium, Öselbirch jpt.

Üks kampaaniaga liitunud ettevõtteid on Saaremaine kasemahlajookide tootja Öselbirch.

Alates 2015. aastast on maailmas toodetud 6,9 miljardit tonni plastjäätmeid. Umbes 9% sellest on ringlusse võetud, 12% põletatud ja 79% sattunud prügilatesse või loodusesse.

Prognooside kohaselt sööb aastaks 2050 praktiliselt iga merelinnuliik meie planeedil oma loomupärase toiduga koos ka plasti. Muutes üheskoos oma tarbimisharjumusi, on võimalik vähendada plastiku tootmist.

Oma joogipudeli disainimine kampaania avaüritusel.

Meie endi, meie laste ja ümbritseva keskkonna ilu ning tervis on meie kätes. Vabane plastikust. Sina vastutad. #minavastutan

Kampaania korraldaja MTÜ JCI GO Koda on üks kaheteistkümnest MTÜ-st, mis kuulub Eestis JCI ehk globaalsesse ettevõtlike noorte võrgustikku, kes huvituvad liidrioskuste arendamisest ja ühiskonnas positiivsete muutuste loomisest.

JCI GO Koda on võtnud oma südameasjaks keskkonnaalaste hoiakute kujundamise.

Koja seni läbiviidud projektid ja kampaaniad on Killerkott, Teatri- ja telelavastus Prügihunt ja Superjänes, Lasnamäe Rohestamine, Naksitrallide suvekool ning Kompostiljon.