Perefirma Öselwise OÜ tiim: Katrin Sagur ja tema kaasa Taavi Sepp.
Foto: Keili Tees

Toidutootjad näevad messides ja laatades tõhusat turunduspartnerit

Läinud nädalavahetusel toimus Lauluväljakul taaskordne Eesti Toidumess Sööma! Kõledast ilmast hoolimata oli nii kauplejate kui külastajate meel reibas ning sõlmiti ka palju uusi koostöökontakte.

Tõepoolest, tuulist ilma jagus vähemasti reedesesse päeva tublisti ning kohati oli kauplejatel tegu, et tuul kergemaid asju laualt minema ei puhuks. 

Tiina Kapp ettevõttest Chikiita OÜ on seisukohal, et Eesti Toidumess Sööma! on nagu ka iga teine suurem mess/laat ning annab väiketootjale kirjeldamatult palju.

“Kohtumisi teiste väiketootjatega, võimalust reklaamida oma toodet/brändi suurema hulga külastajate ees, arutelusid uute potentsiaalsete müügikohtade üle, ideid uuteks toodeteks ning palju tagasisidet toodete kohta,” loetleb ta messide ja laatade kasutegureid.

Tema hinnangul ei mänginud kurjavõitu ilm kõiki neid tegureid arvesse võttes kuigi olulist rolli, sest iseenda meel oli rõõmus ja see nakatas ka ostjaid/proovijaid ning tõi meelitas ligi reaalselt kasulikke kontakte.

Tiina Kapp ettevõttest Chikiita OÜ Eesti Toidumessil Sööma!

Ettevõtlik naine leiab, et kindlasti on lihtsam väiketootjana brändi tuntust edendada ja müüki seeläbi suurendada, kui seljataga on pädev meeskond. “Ühtne jõud viib 
kahtlemata kaugemale,” märgib ta.

Chikiita OÜ ei kuulu hetkel ühtegi organisatsiooni, ent Kapp ei välista kellegagi koostööd. “Olen ettevõtte juhina kindlasti meeskonnamängija ja olen avatud pakkumistele,” lausub ta.

Tänavu suveks tal ühelegi laadale veel kehtivat broneeringut ei ole, kuid kavatseb kindlasti silmad lahti hoida ning osaleda pigem spontaanselt. “Praegu püüan tegeleda esmajärjekorras Toidumessilt saadud kontaktide edendamisele,” ütleb ta.

Chikiita OÜ tootevalik Eesti Toidumessil Sööma!

Chikiita OÜ valmistab oma tooted tšiiaseemnetest, ettevõtte leivanumber on praegu seemnesnäkk, mis koosneb 70% seemnetest. “Tõeliselt üllatav, pisut soolakas, 
tervislikke seemneid täis suutäis!” kiidab perenaine.

Toidumess oligi Chikiita’le esimene suurem väljatulemine ja Kapp on kindel, et siit kujunesid kokkulepped, mis on vaja nüüd vormistada koostööks.

Tulevikus plaanib Kapp oma kaupa turustada üle kogu Eesti, ent esialgu on ettevõtte peamine müügipiirkond  Tallinn.

Perefirma Öselwise OÜ: oluline on olla nähtaval

Katrin Sagur ja tema kaasa Taavi Sepp alustasid veidi alla kahe aasta tagasi Saaremaal, Kuressaares Wösel kaubamärgi nime all naturaalse õunasiidriäädika tootmist.

“Valikus on nii naturaalne kui ka meega versioon,” täpsustab Katrin Sagur krapsakalt.

Nii tema kui abikaasa Taavi on seisukohal, et Toidumessi laadne üritus annab väiketootjale kindlasti hea võimaluse oma olemasolu laiemale publikule teadustada ja end tutvustada, sest ega inimesed ei ole muidu väga altid uusi tooteid poelettidelt katsetama.

“Eriti kehtib see näiteks meie toodete kohta, mille headest omadustest ja ägedatest kasutusvõimalustest paljud siiani teadlikud ei ole,” lisab Taavi Sepp.

Öselwise OÜ “leivanumber” – õunasiidriäädikas Wösel.

“Meiesuguse väikeettevõtte jaoks on messid/laadad väga tähtsad ka müügikohana, sest enamus ettevõtte müügikäibest tulebki just neilt,” jätkab Sepp.

“Ilm oli aga seekord tõesti kahjuks selline, et tegemist oli pigem ellujäämiskursusega kui eneseturunduse- ja müügiga, millest on siiralt kahju,” tunnistab ta.

Õnneks saadi siiski ka paar huvitavat kontakti ja tõenäoliselt ka mõni uus edasimüüja. 

Sotsiaalmeedial on tänases turunduses ülisuur kaal

Sepp räägib, et need väikeettevõtted, kes saavad aru sotsiaalmeedia väga suurest tähtsusest turunduses, saavad üldjuhul väga hästi hakkama, sõltumata sellest, kas nad on väikestes või suurtes piirkondades ning kas kuulutakse katusorganisatsiooni või mitte. 

“Meie kuulume Saaremaa Talupidajate Liitu ja oleme tänu sellele Ehtne Talutoit alaga Tallinnas Foodfestil ja Tartus Maamessil käinud. Kanname ka “Saaremaa Ehtne Toode” nime kandvat märki. 

Öselwise OÜ kuulub Saaremaa Talupidajate Liitu ning kannab märgist “Saaremaa Ehtne Toode”.

“Saaremaa Ehtne Toode” on Sepa sõnul märgis, mis viitab toote või teenuse piirkondlikule päritolule – toode või teenus on valminud Saare- ja Muhumaa puhta loodusega keskkonnas, kohalike inimeste töö ja kogemustega.

“See annab meie toodetele kindlasti veidi lisaväärtust (a’la inimene näeb seda märki pudelil ja saab kohe aru, et tegemist puhta hea Saaremaa asjaga),” kõneleb Sepp.

Ta usub, et mida populaarsemaks saab see märk, seda parem kõigile märgikandjaile. 

“Katsume kindlasti kohal olla Kuressaares toimuvatel Lions klubi laatadel, aiandus-ja lillepäevadel ning tänavafestivalil, Pärnus grillfestivalil ja Mihkli laadal, Haapsalus joogapäevadel ja Valge Daami päevadel,” loetleb Sepp eesootavaid, suure perspektiiviga sündmuseid, millel osalemata jätmine võrduks tema sõnul kasutamata jäänud võimalusega.

“Kindlasti tulevad jooksvalt veel mõningad väikesed laadad siin ja seal, ja neil osalemise otsustame juba käigupealt,” kostab Sepp.

Wösel kaubamärgi nime all valmistab pereettevõte naturaalselt õunasiidriäädikat, õunasiidriäädikat meega ja kohe tootenimekirja lisanduvat aroonia-õunasiidriäädikat.

“Oluline meie toodete puhul on see, et nad valmivad käsitööna, on naturaalsed, filtreerimata ja pastöriseerimata ning sisaldavad äädika “ema”, mis on ülioluline just õunasiidriäädika kui tervisejoogi seisukohast.

Kasutavad kohalikku mahemett

Wösel õunasiidriäädikate valmistamiseks kasutatakse Saaremaisete maheõunte külmpressitud mahla ning kohalikku mahemett.

“Meie õunasiidriäädikaid on ideaalne tarvitada vees lahustatult tervisejoogina ning nad sobivad imehästi toitude maitsestamiseks ja konserveerimiseks,” täpsustab omalt poolt Katrin Sagur.

“Kõige rohkem soovitakse hetkel siiski meie klassikalist õunasiidriäädikat,” sõnab ta.
Lähimas tulevikus on ettevõttel plaan tuua turule ka teisi huvitavaid õunasiidriäädikal põhinevaid tooteid. “Aga sellest lähemalt siis, kui aeg käes,” kostavad mõlemad kui ühest suust.

Igapäevaselt turustab Öselwise oma kaupa nii Saaremaal kui mandril mitmetes kauplustes. “Näiteks Tallinnas Kaubamaja Toidumaailmas, Proua Rosen Kauplusstuudios ja Rimi TALU TOIDAB lettidel. Tartus Maarahva Poes ning Lõunakeskuse Taluturul, samuti Rimi TALU TOIDAB lettidel,” loetleb Sepp. 

Veel on Wöseli nimelist õunaäädikat võimalik osta Rakveres, Pärnus, Haapsalus, Raplas, Vändras ja Viljandis.

“Ning samuti kõigile muhulastele koduses Liiva Konsumis,” kinnitab Sepp. 

Õunamahl “vanaemade istutatud õunapuude” õunasortidest

Tallinna Pirita piirkonnas, Mähel oma koduaia õuntest nende sordile vastava nimetusega mahlade tootmisega tegelev Marge Luik (Koduaia OÜ) ütleb, et Eesti Toidumess meelitas teda kui väike(mikro)tootjat mitmete lootustega.

“Näiteks et messilt astub läbi ka poekettide, kohvikute, toitlustuskohtade vms inimesi, kellele hakkab minu nunnu toode silma ja kes tahab seda kohe müüki võtta,” räägib Luik sõbraliku naeratusega.

Koduaia õunamahlade tootevalikus on mitmeid tuntud õunasorte, teiste seasl Valge klaar. Silma jääb ka uuema aja aretatud õunasort “Katre”. Kõik mahlad on valmistatud ning pudelisse villitud kindla õunasordi alusel ning vastavalt seda kannab ka iga mahla nimi.

“Tõsi, otseselt keegi degusteerija end mulle selliselt ei esitlenud, kuid võimalikud ühendumised võivad ehk ka hiljem toimuda. Seni ongi kauplused/restoranid ise ühendust võtnud, saades me olemasolu-infot kes-teab-kust,” jätkab ta. 

Marge Luige Pirital, Mähel asuvas koduaias valmivud õunamahlad vastavalt õunasordile.

Loomulikult tekivad soojad suhted ja koostöövõimalused Luige hinnangul kõigi messil osalejate (naabrite) vahel.

“Otsene kasu niisugustest suhetest ei ole mõõdetav, kuid  messide/laatade käigus tekkinud suhted on olnud abiks omasuguste võrgustiku kujunemisel – Eesti on väike ja me suhtleme omavahel,” lausub Luik.

Ka tavaline külastaja on oluline kaubamärgi tuntuse edendamisel

Kolmas oluline aspekt on tema sõnul tavalised messikülastajad. “Lisaks toodete esitlemisele saab messil osaleja oma tooteid ka müüa. Kuna messi osavõtutasu on väiketootjale ülikõrge, siis on oluline oma tooteid vähemalt nii palju müüa, et kahjumisse ei jääks,” jätkab Luik.

Siin andsid ebaõnnestunud ilmaolud küll tema sõnul küll oma halvima panuse – jäätisemüüjatele vast kõige rohkem – sest tavainimene tuleb kodunt välja väliüritusele paraku ikka vaid ilusa ilmaga.

Ka soosib päikesepaiste Luige sõnul emotsioonioste. “Nagu on seda minu mahlad,” lisab ta. Nii oli vihma-lume-külma-tuule tõttu oli külastatavus tema sõnul oodatust väga palju väiksem.

“Õnneks oli ostuhuvi mahlade vastu siiski nii palju piisav, et ma osalemise eest peale ei pidanud maksma. Aga seda vaid Tallinna linna messitoetust arvestades,” analüüsib ta.

Koduaia kaubamärki kandvad õunamahlad ei kuulu täna veel ühtegi ühendusse. “Ausalt öeldes ma ei olegi veel kursis võimalusega, et kuhugi ühendusse kuuludes oleksid paremad turundusvõimalused,” märgib Luik.

Väiketootja põhiprobleem on vähene inimeste arv

Põhiline turundusprobleem on väikeettevõtjale Luige  vähene inimeste arv.

“Liiga mitmeid ettevõttele olulisi rolle (tootmine, varustamine, turundamine kõigi oma kitsamate komponentidega, sh kontaktid, sotsiaalmeedia, reklaam ja müük) täidab tihtilugu vaid üks-kaks inimest.

“Nii ei olegi see üks inimene paljudest katusorganisatsioonide poolt pakutavatest võimalustest teadlik,” tõdeb Luik.

Sel aastal on Koduaia’le olnud senised ainsad messidel/laatadel osalemispaigad Tallinna käsitöömess ja Eesti Toidumess.

“Sügiseseid plaane veel kujundan, kuid eeldan, et suure osalustasuga üritused ei tasu rahaliselt ära hoolimata võimalikest tulevikukontaktidest,” leiab ta.

“Minu mahladega kaasnev eripära on ka raske kaaluga klaaspudel – niisugust kaupa ostetakse kas kohaletoomisega tellimuse alusel internetist või väikeselt laadalt, kuhu sõidetakse autoga ligi ning tullaksegi eesmärgiga osta toitu ja jooki,” arutleb Luik.

Marge Luik on seisukohal, et meie vanaemade-aegsel ajal istutatud õunapuud väärivad kasutamist ja austust.

Hetkel toodab Koduaia OÜ ainsana Eestis suurt valikut puhtalt eri õunasortidest õunamahlasid, valikus on üle kümne sordi.

“Ettevõtte filosoofiaks on anda vanadele, eelmise sajandi keskpaigas istutatud õunapuudele võimalus leida veel tunnustamist ja kasutust,” räägib Luik.

Vanavanemate õunaaiad oma väärtuslike õunasortidega on Luige sõnul kohati jäänud unustusse. “Meie ülesanne on niisugustest koduaedadest tuua väärt maitsed kätte inimestele, kel oma õunaaeda ei ole,” lausub ta.

Täna saab Koduaia õunamahla osta Tallinnas NOPi poest Kadriorus ning Maarahva poeketist teistes Eesti linnades.

“Aeg-ajalt oleme müümas ka laadal/turul. Kuna ettevõte ise asub Tallinnas Pirita piirkonnas, siis nn kodukoha laadaks on oma asukoha-läheduse tõttu Viimsi taluturg,” märgib ta.

Ligikaudu pool müügist interneti teel

Pool müügist toimub interneti kodulehekülje kaudu kojutoomisega Tallinna piires ja selle lähiümbruses. “Kõik kontaktid on teretulnud, leiate meid nime järgi internetist üles,” julgustab Luik nii kohvikuid, kaupluseid kui lihtsalt ostuhuvilisi Koduaiaga ühendust võtma.