Foto: Madli Järvela

Värska Vesi AS müügijuht Rauno Jõgeva: Vurtsvassri tootesari sai varakevadel täiendust

Värska Vesi AS tõi ülemöödunud suvel turule originaalse toote: mahlast ja mineraalveest valmistatud joogi Vurtsvasser, mis osutus tootja sõnul üllatavalt edukaks. Edu saatis mahlamaitselist mineraalveejooki nii kodus kui võõrsil. Tänavune, teistmoodi kevad tõi Vurtsvasseri tootesarja lisa. 

Ehemaitse.ee ajas Värska Vesi AS müügi- ja turundusjuht Rauno Jõgevaga veidi lähemalt juttu. Nii uutest ja kevadistest toodetest, tootearendusest laiemalt ning sellest, kuidas Värska Vesi AS Soome turul toimetab ja kuidas neil Hiinamaal läks.

Tänaseks on tarbija Vurtsvasseri olemasoluga nii poeriiulitel kui oma kodudes juba täiesti harjunud, ehkki jook on turul olnud turul nüüdseks veidi üle aasta.

“Vurtsvasseri kui toote idee hakkas idanema tegelikult juba mitmed aastad tagasi, mil arutasime tiimisiseselt, kuidas meie lipulaevale, Värska Originaalile lisandväärtust luua,” alustab Värska Vesi AS turundus- ja müügijuht Rauno Jõgeva.

Pole ilmselt saladus, et Värska Originaal on oma omadustelt unikaalne mineraalvesi ja tarbijate poolt väga kõrgelt hinnatud. “Nii hakkasime paar-kolm aastat tagasi  arendama uut suunda, et Värska Originaali põhjal uudseid tooteid tarbijatele pakkuda,” jätkab Jõgeva.

Inspiratsiooni ja tootearenduse huvides vaadati ringi ka mujal turgudel ning kaardistati pakutavaid analoogtooteid. “Enim vaimustusime just Saksamaa turul müügil olnud, meie tänasele Vurtsvasserile sarnasest Spritzer tüüpi joogist. See meeldis meile endile tõepoolest väga ja unistasime, et ühel päeval võiksime midagi sarnast toota ka Värskas,” meenutab ta.

Tänaseks on selgeim reaalne erinevus Värska Vurtsvasseri ning mainitud Saksamaa sarnaste tootega ennekõike asjaolu, et kasutatakse looduslikku mineraalvett Värska Originaal, mis annab tootele juurde mineraalid ja kergelt soolaka maitse. “Sellega on eestlased harjunud, kuna Värska Originaal nr 1 mineraalvesi Eestis,” räägib Jõgeva.

Tegelikkuses läks Vurtsvasseri ideedst tootmiseni arendusele Jõgeva sõnutsi ikkagi mitu aastat aega, kuna uute toodete tootmiseks oli vaja soetada ka uued tootmisseadmed.

“Kolm-neli aastat tagasi kirjutasime projektitoetuse taotluse PRIA meetmesse, et selle abil soetada tootmisse vajaminevad seadmed. 2018 aasta lõpus jõudsid seadmed lõpuks ka Eestisse,” jätkab ta.

Kõigele sellele eelnes koostöö Eesti toiduteadlastega, kellega koostöös töötati välja retseptid. “50% mahlasisaldus tundus loogiline nii maitse kui suhkru sisalduse poolest. Kuna suhkrut tootesse ei lisata, siis tuleb magusus üksnes mahla enda puuvilja suhkrutest,” kommenteerib Jõgeva.

Retseptid ootasid riiulis, kuni seadmepark tootmises järgi jõudis

Retsepte hakkasid Eesti toiduteadlased välja töötama tegelikult märksa varem, tervelt kolm aastat tagasi. “Kõik need seisid riiulis, kuni seadmepark järgi jõudis ning saime tootmist alustada,” jätkab Jõgeva ajamatka.

Esialgu alustati kahe maitsega: Värska Vurtvasser õun – 50% looduslik mineraalvesi + 50% õunamahl, teiseks maitseks kujunes Värska Vurtsvasser mustikas – 50 % looduslik mineraalvesi + 37% õunamahl ja 13% mustikamahl.

Foto: Madli Järvela

“Mustikas annab maitse, õunamahl aga magususe ja mahlakuse,” märgib Jõgeva. 2020 aastal lisandus koostöös TfTakiga kolmaski, Vurtvasser rabarber-vaarika maitse – 50% mineraalvesi, 37% õun, 7% rabarber, 6% vaarikas,” jätkab Jõgeva, kes on muide ka ise justnimelt Värskast pärit.

Veel kuulub uuenduste kategooriasse  0,5l PET pudelite ja 0,33l klaaspudelites Vurtsvasseri lisandumine horeca-sektorile.

Päriselt poeriiulitele jõudis Vurtsvasser  2019. aasta kevadel ning esimese aasta eesmärgid ületati kogu tiimile positiivse üllatusena suisa mitmekordselt.

Muide, Vurtsvasser tähendas vanal ajal tähendas limonaadi. “Esimese Õuna Vurtsvasseri tootmise tegime täpselt aasta tagasi, märtsis 2019. Tegime toona ka esmased müügiplaanid, mida lootsime, ent tegelik müük osutus palju edukamaks. Esimesele aastale plaanitud müügimaht 500 000 pudelit kahte maitset Vurtsvasserit sai juba suve lõpuks täis müüdud,” ei varja Jõgeva rõõmu.

Algavale kevadsuvehooajale suured ootused

“Inimesed on leidnud tervisliku alternatiivi limonaadile väga kenasti üles, samas on nõudlus turul kasvamas. Uue maitsega ja järjest paremate listingutega poodides kavatseme 2020. aastal kasvatada turuosa vähemalt kahekordseks,” avaldab Jõgeva ambitsioonika plaani.

Jõgeva sõnul oli esialgne olulisim probleem jaekette veenda, et tegemist on väga hea ja potensiaalika tootega. “Tuleb tunnistada, et see oli päris tõsine väljakutse,” lausub ta.

“Ent kohe, kui esimesed jaeketid toote sortimenti võtsid, saadi üpris kiirelt ka aru, et tegemist oli hea otsusega ning Vurtsvasseri kättesaadavus paranes Eesti turul seejärel märgatavalt,” jätkab Jõgeva.

Tänaseks ollakse Coopi jaeketis esindatud enam kui 200+ poodides. “Järgiaitamist vajavad veel Maxima ja Rimi, kus toode on ca 10-15 poes,” kõneleb müügijuht.

Foto: Madli Järvela

Jõgeva kinnitab, et aasta 2020 plaanid on ettevõttel tõepoolest suured. “Eesmärk on müügid vähemalt kahekordistada, eelkõige uue maitse ja väikse käepärase pudeli lisandumise näol. Kindlasti on jaekettidega juba kergem läbirääkida, kui ennast tõestanud toode saab paremad listingud ja väljapanekud poes,” kommenteerib Jõgeva.

Teistmoodi kevad ja rabarberi-vaarikamaitseline Vurtsvasser

Tänavukevadine üllatus Vurtsvasserilt eestimaalastele on raberberi-vaarika maitseline jook.  Ka see maitse töötati välja Eesti toiduteadlastega tootearenduskeskuses TfTak. “Mõte luua nimelt rabarberi baasil jook oli inspireeritud asjaolust, et rabarber kui maitse on käsitöötoodete seas väga populaarne,” avaldab Jõgeva.

Nii kujunes rabarberist tiimisisene lähteülesanne, millest ülejäänud retsepti koostamisel lähtuma pidi.

Jõgeva jätkab, et rabarber ise üksinda jäi natuke hapukaks, misjärel võeti šnitti Värska tütarfirmast Biomari, kus alternatiivne toode juba olemas -rabarber-vaarikas.

“Olime kindlad, et rabarber saab meie uue toote põhiliseks maitseks, kuid juurde tuli lisada magusust andev vaarikas. “Tõsi, Biomari versioonis oli küll mahlasisaldus väiksem ja lisatud suhkrut, kuid kindlus oli olemas, et antud maitse müüb hästi ja inimestele meeldib,” räägib Jõgeva.

Veebruaris alustati uue maitse müüki Coop jaeketi poodides, tänaseks on Jõgeva kinnitust mööda uus maitse juba ka väga hästi vastuvõetud.

Kogu vajaminev tooraine Euroopast

Kogu Vurtsvasseris sisalduv tooraine ostetakse kokku erinevatelt partneritelt Euroopast. “Eesti enda toorainet meil veel tehniliselt kasutada ei õnnestu, aga ehk võibolla tulevikus,” märgib Jõgeva.

Ei ole üllatus ka see, et igale tootjale on tema toote nähtavus jaekaupluse letil kulla hinnaga. “Seda enam on oluline, et toode ei oleks nähtav n-ö vaid paari pudeliga, vaid et see haaraks pilku ja oleks tarbijaile nähtav. Nii neile, kes juba teavad sinu toodet otsida, kui ka uutele potentsiaalsetele ostjatele,” ütleb Jõgeva.

Uue, raberberi-vaarikamaitselise Vurtsvasseri puhul kavatseb Värska Vesi AS toetame müüke ka turundustegevustega, uus TV klipp, välimeedia ja digitaalmeedia.

AS Värska Vesi tänavukevadine uudistoode – rabarberi-vaarikamaitseline Vurtsvasser.

Selgub, et Eestis on olemas Vurtsvasserile küllaltki sarnane toode. “Tõsi, Tartus toodetakse sarnast toodet, kuid võrdluseks võib kohe ära öelda, et nemad ei kasuta tootes looduslikku mineraalvett. Lisaks on nende tootes säilitusained, maitsetugevdajad. Ka ei ole selle toote mahlasisalduse maht meie omaga võrreldav,” märgib Jõgeva.

Mineraalvee kategoorias vaid kaks arvestatavat tootjat

Jõgeva sõnul on meie väikesel Eesti alkoholivabade jookide turul  mineraalvee kategoorias teadaolevalt vististi vaid kaks tootjat: AS Värska Vesi ja AS A. Le Coq.

“Värska Originaal on samas eelistatuim mineraalvesi Eestis ning tarbimine on mahuliselt aasta-aastalt kasvanud. Ehkki vesi tundub pealtnäha lihtne asi, on uue mineraalvee loomine aeganõudev ja arvestatavat investeeringut nõudev ettevõtmine, kuna mineraalveele esitatavad regulatiivsed nõuded on väga kõrged ning sertifitseerimine võib võtta mitu aastat,” avaldab Jõgeva.

Aastate jooksul on tema sõnul lisandunud uusi mineraalveesid küll, kuid on olnud ka lahkujaid, kuna konkurents on tihe. “Aegade jooksul on üritanud turule tulla mitmeid uusi tegijaid: Häädemeeste, Haage jne, aga püsivaid müüke ja positsiooni turul pole siiski suudetud saavutada,” täheldab ta.

Vee pakkumine kauplustes täna Jõgeva kinnitust mööda tegelikult tõesti lai, pakkujaid on nii Eestist kui mujalt. “Osalt on see seotud sellega, et vee kategooria on kasvus. Samas mineraalvee puhul on kohalikke pakkujaid tegelikkuses ikka vähe, kuna esmane investeering sertifitseeritud mineraalvee tootmiseks on reaalsuses  arvestatavalt suur,” põhjendab ta.

Juba viis aastat edukalt Soome turul

Värska Vesi AS laienes mõned aastad tagasi Soome turule, tänaseks on  Soome turul aktiivselt tööd tehtud tööd viis aastat.

“Aastaid tagasi leidsime kontakti oma praeguse esindajaga Soomes, Kari Vuhurilaga, kes on Värska esindaja/müügimees ning teeb seal väga head tööd. Aasta aastalt on müügid järjepidevalt kasvamas. Soome turg on väga suur ja Värska jaoks oluline turg. Oleme seal juba ilusti pildis kaubanduses,” räägib Jõgeva.

Ka müüs Värska oma toodangut  päris edukalt Hiina – 2014.-2015. aastal müüdi ca 60 konteinerit vett, kuid edasimüüja probleemide tõttu oldi kahjuks sunnitud leping lõpetama.

Foto: Madli Järvela

“Kaugturgudele müük on väga palju edasimüüja suutlikkusega seotud. Oleme aktiivselt proovinud erinevaid kanaleid, kuid uut nii suuremahulist koostööd pole õnnestunud tekitada. Samas tegutseme eri suundades edasi. Välisturgudel konkureerime Euroopa suurte brändidega,” sõnab Jõgeva.

Jõgeva ei tee saladust, et hiinlased käisid toona oma delegatsiooniga kogunisti Värskas tehasega tutvumas. “Suur oli meie üllatus, kui viisime nad Põlvasse esimesel õhtul ööbima ja nad uurisid, et kui suure linnaga tegemist. Vastasime, et 7000 inimest. Nemad arvasid või kuulsid, et 700 000 inimest. Peale pikemat selgitamist jäid siiski uskuma, et Eestis ongi reaalselt olemas 7000 inimesega linn,” meenutab Jõgeva muigamisi.

Järgmisel päeval tehast külastades ja ümbritseva looduse ning Värska kaevuga tutvudes kohtasid Hiinlased aga konna ringi hüppamas. “Nende jaoks oli konn meeletu vaatamisväärsus, nagu ka tehas ise. Olid väga positiivselt üllatunud nii Eesti, kui Värska puhtusest ja puutumatust loodusest.”

Tänaseks on Vurtsvasseri toodet tutvustatud juba ka Soome partneritele, seda kohe 2020. aasta alguses. “Eesti edulugu rääkides oleme saanud juba ka esimesed listingud ning kevadel jõuab Vurtsvasser ka Soome turule,” kinnitab Jõgeva.

Soome oli Värska jaoks esimene turg, nüüdseks käib juba aktiivne müügitöö ettevalmistus Rootsi turule sisenemiseks. Aktiivselt osaletakse messidel ja otsitakse partnereid üle kogu maailma.

2018.-2019. aastal toimus Jõgeva sõnul lisaks aktiivne müük Lõuna-Korea turule, kuid praegu on see ajutiliselt seiskunud seoses maailmas toimuvaga.

Kurss on lisandväärtusega tervislikel toodetel

Tootearenduses tervikuna on suund lisandväärtusega tervislikel toodetel. “Ei saa välistada vitamiini või spordijoogi turule toomist Värska Originaali baasil. Sport ja looduslik mineraalvesi käivad väga hästi kokku. Tootearendus käib ja mõtleme juba 2021 aasta uute toodete peale,” lubab turundus- ja müügijuht.

Neile, kes mõlgutavad mõtteid ekspordiga alustamisest, soovitab Jõgeva ennekõike alustada kohaliku turu enesele selgekstegemisest. “Tunda tuleb nii tarbija-, kaubanduse kui ka kohalikke regulatsioone,” toonitab ta. “Oluline on hinnastus ning enda plusside oskuslik esiletoomine.
Tugeva partneri omamine. Päris iseseisvalt turule sisenemine on tegelikult ikka üsnagi keeruline,” märgib Jõgeva. “Ent julgustame sellegipoolest proovima!”

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga